Tegneserier

juni 1, 2006

Tegneserier en type litteratur som jeg setter svært stor pris på. Jeg var en av de ungene som lå med nesa i Donaldblader fra før jeg kunne stave meg gjennom dem, som kastet meg over alt fra Bamse til Tuppen og Lillemor, Fantomet, Søvpilen og AgentX9. Julia Jones og Iskalde Grøss, Ville vesten og Pellefant.

Noe av det setter jeg fremdeles pris på og ungene har tatt over stafettpinnen.

For min egen del så holder jeg meg mest til andre serier nå. Dagsstripene som det ligger linker til her til høyre titter jeg innom så å si hver dag. Da får jeg en passe dose politikk fra USA (Condorville, Doonsbury mfl.), oppdateringer om hva som rører seg på nettforonten (User Friendly) og en del mellommensklige betraktninger (For better and for worse, Jane’s world, 9 chickweed lane), alt med en god porsjon intelligent humor.

Men det går jo unna en del album også. I flere år har jeg spart på seier basert på eventyr. Vallhallserien koser hele familien seg meg. Også Sandman, da. Den stiller i en klasse for seg selv, og den eneste som kan slå den, er støresøstra hans, Death – The high cost of living.

