Hva er bønn?

juni 2, 2006

Jeg husker fremdeles jeg sto på gata som 6-7 åring og funderte på dette med bønn. En av de andre ungene hadde sagt noe om han ikke trodde på Gud, for han hadde bedt om en sykkel, og ikke fått det. Og det virket jo logisk. Men jeg syntes det var noe som skurret. Var det sånn man beviste Gud, liksom? Jeg trodde ikke det, og gjør det fremdeles ikke.

Men det hender jeg møter sykkelargumentet fremdeles, også hos voksne folk. Om bønn ikke er å be til Gud om å få noe, og så våkne opp neste morgen og finne sykkelen ved senga, hva er det da? Vi bruker ordet «be om noe», og blander dette sammen med bønn.

Bønn handler ikke om å be om å få noe, bønn handler om å søke Guds nærvær. Kristendommen har en oppfatning om at Gud er i oss, på lik linje med mange andre religioner. På samme måte som mange mystikere, så tror vi ikke at Gud må søkes «der ute». Gud er i oss. Det er vi som ikke er til stede i oss selv. Så å være i bønn til Gud handler ikke minst om å gå inn i seg selv, og finne tilbake til sitt eget jeg. Ortodokse mystikere har sagt det slik: «To pray is to stand with your mind in your heart before the Lord.» Bønn er med andre ord å ville være sammen med Gud, og sette av tid til å være det. Det kan være på en flere ukers retrett eller i fem minutter på bussen. Bønn er ikke å ville forandre Gud, å styre en tjener som kan gjøre dette eller hint for en. Dette er forsøk på magi, det er ikke bønn. Bønn er å tilbringe tid med Gud, for selv å bli forandret.

Bønn har mange former, og tar mange retninger. Selv synes jeg det er lettest å sammenligne former for bønn med former med samvær med svært gode venner. Når en kommer til en god venn, har man vanligvis mye man vil snakke om. Har det skjedd noe i livet ens så blir dette et tema, enten det er vondt eller godt. Man snakker sammen om ting man er opptatt av, og om personer man er opptatt av, enten man er bekymret for dem, eller man gleder seg over ting som skjer med dem. Med en god venn er det godt å være stille. Og det er godt å lytte til den andre. Man kan høre på musikk sammen, eller man kan gå en tur. Hovedsaken er at man er sammen, og at man for hver time man tilbringer sammen kommer nærmere hverandre. Man kjenner hverandre bedre og bedre, og blir tryggere på hverandre.

Bønn kan være stillhet, det kan være klage, det kan være forbønn eller det kan være lovsang. Man kan be med ord, med dans, med sang, med å skrive eller male. Evelyn Underhill sier det slik: «Bønn er den del av vår bevissthet som søker seg mot, og bare reagerer på åndens virkeligheter. Gud er den åndelige virkeligheten, og vi tror at Gud finnes nærværende i alt. — Bønn er å styre sin vilje mot Gud og stå støtt, uten avvikelser, presse seg fremover mot ham. De mest teologiske tanker blir snart uvedkommende; de mest åndelige følelser er ingenting annet enn mildt bris. La skipet utnytte denne, men stol ikke på den. Du må være beredt på å krysse mot vinden for å nå ditt mål.»

Bønnen bør røre alle deler av oss. Evelyn Underhill sier at vi har 3 gaver som menneske:
Evnen til å tenke
Evnen til å kjenne
Evnen til å ville, til å handler

I både det åndelige og det naturlige livet må vi bruke alle tre. Det er hele mennesket, intellekt, følelser og vilje som finner sitt eneste sanne mål i Gud.

I bønn, som i hele livet er det viktig å få med seg alt man trenger:
gi og få
spise og vokse
lide og nyte
få energi og gi energi
arbeide og hvile

 

Det virker som om mange tror bønn er synonymt med verdensflukt. At man luller seg inn i en drømmeverden der Gud er hjelper og trøster, en som tar bort virkeligheten og erstatter den med et drømmebilde. At man flykter fra verden, at man ikke stoler på seg selv. Noen bruker kanskje
bønn på denne måten. Men sann bønn skal føre til mer selverkjennelse, ikke mindre. I ortodoks spiritualitet sier man at Guds ønske er at du skal sitte på tronen i ditt eget hjerte. Dette er igjen en måte å si at man må finne seg selv for å finne Gud, en må kjenne seg selv, for i en selv er Gud. Og Gud ønsker for oss at vi skal bli herre over oss selv. Dette er en sentral tanke hos mange av de store kristne tenkerne:

«Om man ikke begynner å kjenne seg selv,
hvordan kan man da i det hele tatt begynne å kjenne Gud?
Fader Siocoros

Å kjempe for en idé
uten å vite hvem man selv er,
er det farligste man kan gjøre.
Susanna Tamaro

Ingen port er bredere enn selvfrelsen.
Ingen er trangere enn selverkjenneslen
Peter Halldorf

Om du vil finne ro i dette livet
og i det kommende,
skal du ved hver handling si
«hvem er jeg»
og ikke dømme noen.
Abba Josef

Bønn og selverkjennelse går hånd i hånd. Det betyr at en i bønn må forsøke å være ærlig, ikke lire av seg det en tror Gud vil høre fra en. Hva er det som virkelig opptar meg? Hvor er tankene mine egentlig hen? Hvilke fordommer har jeg mot Gud. Er jeg sint på Gud? På meg selv? På noen andre? Hvilke spørsmål har jeg? Er det noe jeg ikke tør si høyt? Fader Patrick sier at «prayer is a messy thing» -men at alt det som kommer opp kan være hellige ting, også det som kan virke som avsporinger og tankespring. Alt som kommer opp når en setter seg ned for å be er bønn.

Når en står ansikt til ansikt til Gud kan det være skremmende, fordi man vet at man ikke kan skjule noe. Men i bønn lærer en at man er elsket – elsket av noen som ser alt man er, alt man kunne vært, og alt man ikke er.

3 Responses to “Hva er bønn?”

  1. Elisabeth Says:

    Dette var en fin artikkel. Bønn kan lett bli rutine når en har vært kristen i mange år slik som jeg har vært.
    – tror det er veldig viktig det du sier om bønn og selverkjennelse.


  2. Takk skal du ha 🙂

  3. anya Says:

    ja enig i at dette er en fin artikkel:) du insprerer meg, jeg sitter her og skal skrive en faglig artikkel om bønn, og hva det er:) og ja, jeg ber selv også. har opplevd en fin følelse av ro mange ganger når jeg har vært redd!


Legg igjen en kommentar

