Hva jeg liker med Ny Tid

juni 9, 2006

Propaganda har en artikkel der de spår at memo går dukken før Ny Tid. Jeg har faktisk ikke sett et eneste Memo, så det kan jeg ikke mene så mye om. Selv om jeg helt klart ikke likte førstesiden de lanserte bladet med, og er glad for Pfu sitt klare syn på dette. Ny tid har jeg lest jevnt og trutt, og hver gang jeg tenker at nei, dette var ikke stort, så kommer de med to, tre gode utgaver etterpå, og nå har det jammen holdt seg slik lenge. Det er noe med bredden, nyhetene og ikke minst temaene som jeg opplever som et pluss i medienorge. Men det er ikke det jeg virkelig, virkelig liker med Ny Tid. Det er nemlig noe helt annet – 5 på gata.

Min lille journalisterfaring har jeg fra mandager en gang på 80-tallet, da jeg valgte vekk tysk og satt bak en skrivemaskin i en lokalavis i stedet. Det var jo en ting man var veldig takknemlig for at jeg tok meg av, og det var tre på gata for en uke fremover. Det var heldigvis ingen tvang, men jeg tok da min tørn. Det er ikke helt lett. For det første må man finne et spørsmål. Hva i alle dager har man å spørre folk om på gata i en liten by i norge? "Ser du på Idol?" "Bruker du å handle i gågata?" "Hvordan tror du været blir i sommer?" Eller hva som helst. Spørsmålet bør være sånn passe aktuelt, ikke for farlig, kunne holde seg en uke om det blir laget på forhånd.

Stort sett leser jeg tre på gata av en neste grunn – er det noen jeg kjenner det er bilde av det? Og det er det jo ofte i en liten lokalavis, og det var vel det eneste som gjør at en slik spalte ikke er helt meningsløs.

Har jeg tenkt. Helt til nye Ny Tid kom.

De har faktisk klart det! Deres 5 på gata snur opp ned på alt jeg før har sett av slikt. Med ett enkelt grep har de gjort at jeg leser en slik spalte med åpne ører og nysgjerrig blikk. Hvordan? Fordi de ikke lager det i Karl Johan, de har 5 på gata fra Brasil, fra Egypt og fra Warszawa. Og da blir selv ukas spørsmål "Hva synes du om at man arrangerer Gay Pride Parade i Warszawa lørdag 10. juni" spennende lesning. (Ikke viste jeg at de skulle Gay Pride Parade? Hm, hva synes den katolske kirka om det?) Enda bedre er det når spørsmålene er vinklet ut fra konflikter vi kjenner fra Norge også, enten det er fem på gata om karikatursaken i Istanbul, eller synet på kravene til Iran på gata i Kairo.

Så om jeg fortsatt får mitt fem på gata rundt omkring i verden, så håper jeg Propaganda får rett. Et stk magasin som makter å fylle gamle former med nytt liv vil jeg gjerne ha!

Legg igjen en kommentar

