Miljøvennlig? Du?

juni 16, 2006

Personlige CO2 kvoter har Fremtiden i våre hender (FIVH) snakket om i mange år. Jeg har vel tenkt at dette er et FIVH utspill som blir av de idealistiske, og neppe blir realisert eller får mange tilhengere. Nå har FIVH kommet med en nyskapning, selvpålagt flyskatt regnet ut fra hvor mye CO2 turen min eller din slipper ut. Enda en idealistisk sak som koker bort? Det kunne jeg lett trodd, men selv om "bare" 150 mennesker har betalt i løpet av en og en halv måned, så utgjør det 30 000 kroner. Kan dette bli et viktig bidrag – og vil enda fler bli med? Om du hører til de som synes det er litt tåpelig at man gjerne kjøper miljøvennlige biler bare de er billigere enn andre, så heng deg på her!

(Men aller mest miljøvennlig er det vel å la flyet stå? Eller?)

2 Responses to “Miljøvennlig? Du?”

  1. børge Says:

    «(Men aller mest miljøvennlig er det vel å la flyet stå? Eller?)»

    Ja, de oppfordrer først og fremst til å fly minst mulig, ta litt færre helge-turer til New York og London og sånn, og om du må bevege deg langt så helst bruke andre former, som buss og tog.

    Men FIVH er smarte nok til å vite at noen ganger lar det seg bare ikke gjøre å unngå å fly, og de gangene er det jo bra å kunne gjøre skaden så liten som mulig, derfor Mitt klima. Jeg er en av dem som har benyttet meg av Mitt klima, og bedt familie og venner om å gjøre det samme, og jeg syns det er et veldig godt tiltak!

    Her kan du lese hva jeg mener om Mitt klima.


  2. Takk!

    Jeg hadde ikke sett at du også hadde skrevet om dette 🙂


Legg igjen en kommentar

