Debattforum – kan det sammenlignes med en kafé?

juli 22, 2006

De fleste som oppholder seg på et forum sosialiserer seg med hverandre ved å svare på hverandres tråder, og være generelt oppmerksomme og høflige ovenfor hverandre. Det oppstår diskusjoner, krangler og uenighet. På samme måte som en stamkafé er det miljø – ikke et nyhetssted eller en oppslagstavle.

Selv om kodene for hvordan man oppfører seg på et nettsted varierer veldig, så han de fleste åpne fora ganske enkel regler for oppførsel, og kan du oppføre deg på en kafé, kan du også oppføre deg på et forum.

Hva skjer i det du kommer inn på et nytt sted? Du snuser litt rundt uten å skrive innlegg – dette er kalt lurking. Du ser an tonen, du leser faq-en og du ser om dette er et sted du kan trives. Når du så begynner å skrive presenterer du deg gjerne, eller forklarer kort hvorfor du har interesse av akkurat dette stedet. Og dermed er du i gang. Jo mer du involverer deg, jo mer «stamgjest» blir du.

Det er allikevel når det kommer til «dårlig oppførsel» at kaféanalogien mest kommer til sin rett.

Hva bryter med kodene for vanlig oppførsel?

Om man kommer inn på et forum med jevne mellomrom, men bare legger igjen lange innlegg som ikke følges opp, eller bare legger inn linker til andre forum, så blir man ikke en del av miljøet. Det er som om man kommer inn på en kafé, stiller seg på en stol og holder en tale, for så å gå ut igjen. Eller kaste fra seg en bunke med flygeblad som reklamerer for en annen kafé. Det bryter med det daglige livet i kafeen, og er greit nok. Men når dette skjer mange nok ganger, så skriver folk seg det også bak øret at denne fyren, han har ikke forstått hvor mye han skiller seg ut her inne, og at han faktisk bryter med de sosiale reglene i dette miljøet.

På et forum skjer det ikke så sjelden at det kommer et nytt nick på banen som klager over at forumet er klikkete, at ingen gir dette nicket oppmerksomhet, og at det er et vanskelig miljø å komme inn i. Et forum er ikke gruppeterapi eller et sted der man har «rettigheter» til å bli hørt. På samme måte som i en stamkafé så vil de som kjenner hverandre godt være mer tilbøyelige til å bry seg om hverandre enn folk de ikke kjenner og som bare slenger innom. Det tar tid å bygge opp sosiale relasjoner. Det krever også at man gir av seg selv, både med å lytte til andre og å delta med sitt.

På en kafé vil man med jevne mellomrom oppleve bråkmakere som bare er ute etter å ødelegge. Så også på et forum. Da kan man enten nytte sjansen til et realt slagsmål, eller man kan roe det ned. Og den som til syvende og sist er den som velger strategien, er den som står bak baren og som er den som kan hive personen ut, be folk roe seg eller passivt eller aktivt gi grønt lys til lynsjing. For som på en kafé så er det også på diskusjonsgrupper slik at alle vil holde et ekstra øye med den som eier stedet når det kommer til hvordan ting skal takles.

En analog vil aldri passe 100%, men langt på vei mener jeg kaféanalogien er god når det gjelder å forstå dynamikken på et åpent forum. Et lukket forum derimot er ganske annerledes. Til forskjell fra et åpent forum kan man ikke der lurke, sjekke ut tonen på forumet eller om det passer for en. Det er en selv som blir vurdert av de som allerede er inne, og de bestemmer om du passer for dem eller ei. Forumet Mingle beskriver dette godt i velkomstordene sine:

Vi ønsker alle nye, ukjente brukere dit peppern gror, og håper at du vil finne deg til rette der. Dersom noen inkluderer deg i kjappe replikkvekslinger og rå humor før du er husvarm, anbefaler vi det samme som til enhver fest: Ta deg et glass vin, ta fleip i beste mening, og flørt litt med dine omgivelser. Dersom du lurer på noe, eller bare vil ha en eksklusiv prat med en av de tøffe jentene ute på toalettet, så har du ingen mulighet til det – for du kan ikke sende PM.

Der er analogien en fest, hvor alle kjenner alle, og du ikke er i en offentlig tilgjengelig kafé hvor alle er velkomne, men i et privat hjem hvor du ikke har like stor rett som de andre å være til stede. Dette gir et helt annet utgangspunkt for nye brukere. Et lukket forum er også oftere generelle forum enn de åpne. På de fleste åpne fora så er det et tema som ligger til bunn, selv om det ofte blir generelle tråder eller generelle underfora så oppsøker man forumet fordi man har en interesse for noe. Man lurer på noe eller vil lese mer om et tema som barn, bryllup, Hi-Fi eller et fotballag. Lysfontenen og Nettkafeen er forskjellige fra de fleste andre åpne fora i og med at de er generelle fora, men også på fontenen vil man noe utover det å være sosial, man vil ha et sted der man kan diskutere saker som opptar en, enten det handler om dagsaktuelle politiske temaer eller filosofiske temaer. Lukkede fora derimot er ofte generelle fora der selve det sosiale livet er et mål i seg selv. Dette skaper en annen dynamikk og et annet fokus enn temafora.

Andre som har skrevet om forumliv:

Slutten for nettdebattene hos Dagbladet? Hos Hjorten
Forumisme hos Cracked actor
Mine tidligere innlegg: 1 og 1 1/2

8 Responses to “Debattforum – kan det sammenlignes med en kafé?”

  1. Sexy Sadie Says:

    Den her skal jeg komme tilbake til.


  2. Användbar analogi! Snygg blogg förresten. Om ett forum är ett kafé, vad är då en blogg?

  3. beatesvei Says:

    Hei Ulf!

    Jeg vet ikke helt hva en blogg er i denne sammenhengen. Kaféanalogien kom «rekendes på en fjøl» når jeg var i et forum hvor jeg skriver mye, og noe skjedde som tydelig gikk på tvers av takt og tone.

    Før jeg begynte å blogge selv, og helt uten å kjenne til bloggmiljøet, så opplevde jeg blogging som en mye mer navlebeskuende enn debattforum. På en e-postliste, slik som den du og jeg har, og på et forum, så henvender man seg til et miljø. Et miljø der man kjenner en kjerne av folk som svarer på det man skriver, og man har en viss formening om folk som leser uten å svare.

    Når jeg skriver i et debattforum så er det fordi jeg liker å skrive, men også fordi jeg vil at nettopp denne gruppen mennesker, av og til representert med bare en eller to, skal lese det jeg skrive, jeg henvender meg til dem i en samtale. Jeg vil ha tilbakemeldinger, jeg vil samtale med noen. Jeg kan spørre om ting jeg tror noen har svar på. Jeg er medlem av flere e-postlister og flere forum, hva jeg poster hvor avhenger av hvor jeg tror nettopp dette vil gi respons av den typen jeg ønsker meg. Av og til kan jeg poste det samme innlegget et par steder og får da mye bredere respons enn om jeg har postet det ett sted.

    Terskelen for hva jeg poster på et debattforum er også mye lavere enn hva jeg poster i bloggen. Tankene er enda mer uferdige, eller det er bare reaksjoner eller åpninger for en samtale.

    Når forum og e-postlister er en slags møteplass, så er bloggen for meg litt mer at man stiller seg opp på speakers corner og kommer med noen som man har tenkt litt lenger på. Og det er jeg som står i sentrum på min blogg – jeg er ikke en del av et miljø, en av flere stamgjester, det er min blogg og her på min bruskasse er det jeg som snakker. Er man heldig får man respons.

    Men det jeg jo ser etter hvert er at bloggmiljøet også er som et slags utvidet debattforum. Der det ikke er slik at alle må innom det samme nettstedet for å ta del i debatten, men hvor man kan reise til Bolivia, Japan og Libanon på tre tastetrykk. Og det ville vært helt utenkelig at du plutselig kommenterte et innlegg jeg hadde i et av diskusjonsforumene jeg er aktiv på (du ville neppe funnet frem om ikke jeg tipset deg, og du måtte ha registrert deg) så er du altså her i bloggen min nå, like naturlig som om vi hadde møttes på gata i Oslo. Det er fascinerende! Og veldig hyggelig 🙂


  4. Speaker´s corner, det är väl ett bra förslag på vad en blogg kan vara. Eller rasteplass!

  5. Sexy Sadie Says:

    Eller en monolog…

  6. beatesvei Says:

    hjorten, om du har fler slike på lager, om det ene eller andre som toucher temaer jeg har skrevet om, så håper jeg du er skamløs uhørt mange ganger.

  7. tb Says:

    Et forum kan være en kafe, men en blogg er en talerstol. Et forum er kollektivt, dialog, mens et blogg er en taler som åpner for replikker og sprøsmål fra salen når talen er over?


Legg igjen en kommentar

