Vi tagger videre

juli 24, 2006

Sexy Sadie utfordret meg til noe jeg aldri skulle komme til å bli spurt om, de klassiske «hva har du på nattbordet, og hva ville Gud sagt til deg» som mest av alt minner om den 5 på gata i utvidet form. Ja vel, vi går i gang:

Dagens Næringsliv: Hvilke bøker har du på nattbordet akkurat nå, og hva vil du si om dem?
Jeg har tre bord samt god plass bak madrassen og i vinduskarmen. Der ligger det diverse tidskrifter og Bamseblader, sudokuhefter, en eventyrbok, en Frøken Detektivbok, Walters Djevelfjær samt to av Neil Stephensons Barokkbøker, en bok med eventyr og myter fra Afghanistan (kjøpt hos bokhandleren i Kabul, ja), Smoke and Mirrors av Gaiman, samt noe som er skjult bak gardina. Snart kommer det en bokhylle hit i stedet, det vil være til nytte og glede. Som noen har fått med seg så er det få timer jeg ikke tilbringer til sengs i løpet av en dag, og bøker og DVD-er bør helst være i en armlengdes avstand.

Stephenson har jeg skrevet om her før. Nå er de mest for kosetitting, særlig bok to blir jeg liggende å slå opp i for å få med meg beskrivelser som gikk litt raskt unna under den første lesningen. Eventyrene og mytene er til min egen glede og benyttelse, samt litt for ungene. Bamsebladene er definitivt gjenglemt av barna, men Frøken Detektiv har jeg funnet frem for å finne ut av hva det egentlig var jeg pløyde igjennom for snart 30 år siden.

TV3: Hvilken gjenstand ville du hatt med deg til Robinson-øya?
Hengekøye.

Dagbladet: Hvilket dyr føler du deg som?
Dovendyret.

Sporten: Hva føler du nå?
Jeg lurer litt på om Sexy utfordret meg fordi hun har fått med seg at jeg oftest har lite til overs for slike spørrelister.

Dagbladet: Hvis himmelen fantes, hva ville du likt at Gud sa i det du ankom?
Velkommen! Til dagens middag har vi satt av plass til deg mellom tidligere fiender som nå er blitt venner fra din levetid. Vi tenkte det ville gjøre deg glad å se KKK-medlemmer smile og le sammen med svarte. Israelere og Palestinere side om side i hyggelig prat om Abraham, Tora og Muhammed, Hutsier og Tutsier som drepte hverandre nå opptatt av at den andre har de gode tingene på tallerkenen. Torturofre og torturister i lavmelt samtale. Kinesere og tibetanere som gjetter koans sammen. Tsjetsjenere og Russere som drikker vodka og synger.

VG: Hvordan ser din drømmeforside av VG ut?
Den er uten sex, krigstyper og forbrukerstoff.

Hvor vil du helst dra, og hvilken kjent person ville du hatt med deg dit?
Jeg ville funnet en person som hadde svært stor innflytelse over verdenspolitikk og verdensøkonomi, og lagt ut på en reise på et år blant fattigfolk over det meste av jorda.

Hvor var du da Brå brakk staven?
Husker ikke. Og jeg har lurt fælt på hvordan så mange faktisk kan gå rundt og huske det i dag, 20 (?) år etter. Nå er jo snart verden full av voksne som ikke var begynt på skolen da det hendte. Men jeg husker at kongen døde. Og jeg husker 11.september. Av en eller annen grunn er det Brå som henger igjen. Det sier kanskje noe om den norske folkesjela?


Friends: Hvem ville du hatt på lista di over fem personer du får lov til å kose med uten at dama/typen din kaller det utroskap?
Ingen.

Big Brother: Ta alderen på den eldste du har ligget med. Trekk fra alderen på den yngste. Gang svaret med antall partnere du har hatt. (Eksempler: 66 år – 16 år = 50*2 partnere=100, 17 år – 16 år=1*100 partnere=også 100). Hva er tallet ditt?
Det er en grunn til at jeg aldri ville vært med i BB.

Hva er meningen med livet?
Den må jeg komme tilbake til. En gang i et radiointervju som 18-åring svarte jeg «å være lykkelig.» Det gikk vel bare noen timer før jeg tenkte at det vel ikke var helt riktig, men det var en religiøs radiokanal, og jeg fikk behov for å si noe litt provoserende i en slik sammenheng. Nå vet jeg verken om det var så provoserende eller så smart sagt, bare at jeg har bare blitt grublene på det samme i alle årene som har fulgt.

Magasinet: De første ordene. Kanskje de viktigste. Hvorfor ble det akkurat slik (Bruk en bok, en handleliste, forrige bloggpost eller noe annet du har skrevet).
Fra den første bloggposten min her:

Hello world!

Det er en standard åpning som worldpress har lagt inn i alle bloggene. Men jeg ble gla da jeg leste det, og lot det stå. Hei verden!

Meme’r:
Hvem tagger du (dvs. hvem utfordrer du til å svare på disse spørsmålene)?
Einar Bjørshol med bloggen Confuse a Cat Ltd. Han er en jeg ikke kjenner fra før, men som jeg ofte dropper innom når jeg leser litt blogger. Og han har lagt igjen mange fine kommentarer i min blogg.

Revidert: Se det ja, Einar var tagget, da får jeg forsøke en annen som jeg både kjenner og har lest hele bloggen til – så da tagger jeg deg, Olava🙂

3 Responses to “Vi tagger videre”

  1. Sexy Sadie Says:

    Dødsbra, baby!

  2. Einar Says:

    Jeg ser at dette memet begynner å gå litt i ring i bloggebyen; ble tagget av Esquil for en måned siden og svarte her.

    Uansett: Hyggelig å bli tagget. Og enda hyggeligere at du finner bloggen verdig til å svippes innom en gang i blant.

  3. Donpedro Says:

    Glitrende svar på Dagbladets spørsmål. Nesten slik ser jeg for meg himmelen.


Legg igjen en kommentar

