Lett å få trygd?

august 3, 2006

Nettavisen skriver:

– Altfor lett å få trygd

Det har vært en sterk økning av antall arbeidsuføre i Norge. Per Kristian Foss (H) ønsker å gjøre det vanskeligere å få trygd.

Foss ønsker et system hvor ikke bare den enkeltes lege avgjør arbeidsførhet. Han vil at disse avgjørelsene skal kunne overprøves av trygdekontorenes egne leger.

Forskningssjef Tone Fløtten i Fafo sier hun opplever en sterk økning av unge uføre.

– Det er et sterkt press for aktivitet og høye kompetansekrav. Dessuten har vi et godt og generøst system som gjør det mulig å benytte seg av denne muligheten, sier Fløtten til TV 2-nyhetene.

Det er vanskelig å vite om man skal le eller gråte av slike uttalelser. Foss ønsker seg leger hos trygdekontoret som skal overprøve fastlegene. Kjenner han overhode ikke til systemet som er i dag? Trygdekontorets rådgivende leger overprøver i dag ikke bare fastleger, men også spesialister på områder de selv ikke har kunnskap om. Hva mer er det å overprøve?

Fløtten som snakker om «det generøse systemet» burde lese bloggpostene til Hjorten og Path Finder som tar for seg om det lønner seg å jobbe eller ei.

For øvrig burde begge satt seg ned og snakket med den store andelen trygdede som har brukt år av livet med strikk mellom sosialkontor, aetat og trygdekontor på å få den trygden de har krav på. Og de som aldri fikk det men som ga opp på veien.

Noe sier meg at de aldri har opplevd at dette har berørt dem selv eller noen de er glad i.

*******

Lenker om trygd og slikt. Helt usortert, men svært anbefalelsesverdig.
Hjertesyk ble nektet uføretrygd
Utstøting fra arbeidsmarkedet og tiltaksapparatets rolle
Uførhet kan koste deg millioner
Sender psykisk syke på sosialen
Få uføretrygdede får jobb
300.000 uføretrygdede – hva skal samfunnet gjøre?
Høyere fravær er prisen for et inkluderende arbeidsliv

11 Responses to “Lett å få trygd?”

  1. Iversen Says:

    Det er vanskelige saker, dette. Uttalelsene bunner vel (som mye annet) i de få tilfellene hvor folk mottar trygd uten å ha rett til det. Klassisk eksempel på at noen kan ødelegge for mange. For det er jo sånn at det finnes dem som lever på trygd fordi de trives med det, evt jobber svar på siden for å leve fett. De er forhåpentligvis ikke mange, jeg kjenner en så altfor godt som holder på slik.

  2. Iversen Says:

    Også må jeg bare understreke at jeg på ingen måte innbiller meg at det er enkelt å få trygd, eller at det er en dans på roser. Mor mi er 50% (egentlig 100%, men mamme VIL jobbe, om enn bare litt) ufør og jeg ser hvor forferdelig det kan være.

  3. beatesvei Says:

    Det er klart det finnes trygdejuks, og det må slås ned på. Men det det snakkes om her er noe annet. Det systemet Foss etterlyser finnes allerede. Og påstanden Fløtten har her om at trygdesystemet vårt er sjenerøst har blitt servert gang på gang i vår, uten at det er blitt sannere av den grunn. Og så presterer de å si at det er lett å få trygd. Mange tror det. Til de selv står der og har behov for trygd selv, eller ser en av sine bli alvorlig syke. Heldigvis finnes det trygdekontorer i landet vårt hvor det er lett å få trygd. For det burde være lett å få trygd når man blir alvorlig syk. Men faktumet er at tiltakene for å stoppe trygdemisbruk har vokst seg så store og omfattende at en stor andel av de som har krav på trygd, og trenger trygd oppgir møtet med trygdekontoret som både verre enn selve sykdommen de sliter med, og at den forlenger trygdeperioden. Dette er realiteter i dagens Trygdenorge som må frem hver gang denne debatten kommer opp. Det må ikke bli glemt, og det bør gjøre langt mer for å forhindre at det skjer.

  4. saccarina Says:

    De rådgivende legene ved trygdekontoret møter jo aldri pasienten. De baserer all sin kunnskap om henne på uttalelsen som foreligger fra fastlegen. Egentlig er det ganske vilt at deres mening tillegges større vekt enn fastlegens. Hvor er fornuften i det?

  5. beatesvei Says:

    Trygdekontorene benytter seg også av spesialister, og de kan sende pasienter dit. Det kan fungere bra, og det kan fungere dårlig. Det siste året har det vært oppe to svært stygge saker der hundrevis av pasienter har blitt sendt til to forskjellige leger som trygdekontorene har visst at avslår mer eller mindre alle søknader om trygd. Slike «trygdespesialister» finnes det flere av.

  6. beatesvei Says:

    Men det problemet du påpeker, at de rådgivende legene ikke møter pasienten, er selvfølgelig ikke et lite problem det heller!


  7. […] Det er alltid litt morsomt når gamle poster får nytt liv. Beate med rasteplassen skrev en post her forleden om hvorvidt det var lett å få trygd eller ikke, og der linket hun til en post her på Hjorthebloggen i fra juni i år. Det førte til at det kom inn en kommentar fra en fyr (Jeg antar det er en fyr, men det trenger det vel forresten ikke være?) som kaller seg for Cirka. Siden posten er to måneder gammel og jeg enda ikke har fått på plass en sånn “Recent comments” sak så løfter jeg like godt kommentaren frem i en egen post og forsøker å svare litt sånn nogenlunde på den, samt drodle litt mer rundt temaet. Den originale posten var en reaksjon på en artikkel i Morgenbladet som antydet at det ikke lønte seg å arbeide. Hele posten leser dere her, men jeg brukte der et eksempel fra den tiden på nittitallet hvor jeg i en periode trengte sosialstønad for å få smør på brødet: Tidlig på nittitallet var jeg arbeidsløs og avhengig av sosialhjelp i noen måneder. I utgangspunktet var utbetalingen fra det stigmatiserende kontoret temmelig sparsommelig, men ganske kjapt kom jeg meg inn på et AMO-kurs for å kunne få meg noen artiumfag. Da kjørte sosialkontoret takstene på mitt vedtak opp med en fin liten slump med penger fordi man mente at jeg “fortjente” å ha litt å rutte med mens jeg forsøksvis prøvde å skaffe meg en utdanning. Det tror jeg er en lur tankegang. Det kan oppleves ganske lammende å ha ekstremt dårlig råd over en lang periode, og den ekstra utbetalingen kan fort vise seg å være god økonomi i det lange løp. […]

  8. Beate Says:

    Den posten Hjorthen viser til over er nå her:

    http://hjorthen.org/?p=1236

    Den andre som det vises til i innlegget har jeg ikke funnet ennå, men det er jo aktuelt igjen siden debatten har blusset opp igjen denne uka.


Legg igjen en kommentar

