Dagens Hodja: Hvordan leve et lykkelig liv?

september 4, 2006

Hodja satt som vanlig på torget og så vis ut, da en mann kom til landsbyen. Mannen var en sannhetssøkende mann, og hvem andre skulle han da snakke med, om ikke vår venn?

– Er det deg, Hodja, den viseste av de vise? spurte han.
– Ja, jeg er Nasrudim Hodja, svarte Hodja.
– O du vise, kan du fortelle meg livets hemmelighet? Den hemmeligheten jeg må kjenne til for alltid å kunne være lykkelig?
– Du må kunne ta gode avgjørelser.
– Selvfølgelig, gode avgjørelser! Men jeg er en enkel mann, Nasrudim. Du som kjenner alle hemmeligheter, og vet alt, hvordan skal jeg lære meg å ta gode avgjørelser?
– Erfaring.
– Ah, erfaring. Men hvordan skaffer jeg meg erfaring?
– Ved å ta dårlige avgjørelser.

6 Responses to “Dagens Hodja: Hvordan leve et lykkelig liv?”

  1. Marion Says:

    Kan du lage en sånn «Best of Beates rasteplass?» Jeg finner ikke igjen det du skrev om ondskapen i oss, og det har jeg lyst til å lese en gang til.

  2. beatesvei Says:

    Jeg ikke sikker på hvordan jeg gjør dette med «best of», og hva jeg eventuelt skulle putte der?

    Ellers er google bra, faktisk, bare skriv beates rasteplass og ondskap så kommer det opp.

    https://beatesrasteplass.wordpress.com/2006/06/30/a-sloss-mot-det-onde/

  3. eld Says:

    Den Hodjahistorien är som en beskrivning av mitt liv! Nu skall jag meditera litet över den.

  4. eld Says:

    Det här föll jag över när jag mediterade:

    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
    [Ukjent ordtak]

    Små bekymringer plager oss gjerne i ledige stunder – straks vi setter oss i bevegelse, forsvinner de som en mygg.
    [Charles Horton Cooly]

    Bekymringer er som spedbarn – de vokser bare når de pleies.
    [Gilbert Keith Chesterton (1874-1936)]

    Noen mennesker gir sine bekymringer svømmeundervisning i stedet for å drukne dem.
    [Mark Twain (1835-1910)]

    Sommetider ligger jeg vågen om natten og spørger, «Hvad har jeg gjort forkert?’ Så svarer en stemme mig «dette vil komme til at tage mere end bare én nat» (Charlie Brown)
    [Charles M. Schulz (1922-2000)]

  5. beatesvei Says:

    eld, hyggelig å ha deg her! 🙂

    For mange år siden leste jeg en kommentar av Gudmund Hernes. Den handlet om nødvendigheten av å feile i smått, for å kunne få erfaring til å gjøre det bra når det virkelig gjaldt. Den hengte jeg opp over senga mi, i et forsøk på å trøste meg selv, for de kjentes ut som om livet var et eneste langt maraton av feilgrep av alle slag. Jeg vet ikke hvor mye det gjaldt, men det kjentes i alle fall litt godt ut.

    Senere ble Hernes for øvrig utdanningsminister i Norge, og satte i gang en rekke reformer. Jeg er ikke helt sikker på det han gjorde der teller som små feilgrep eller store feilgrep, eller om han var såre fornøyd. Det lurer jeg av og til på.

  6. eld Says:

    Kanske ministern själv hade samma ord vid sin säng där han låg och funderade nattetid på livet😉


Legg igjen en kommentar

