Jeg vil ikke ha bloggere som skriver som journalister

september 5, 2006

Metadebatten om blogging går jevn og trutt, hos folk som kvekker om andre, hos folk som ikke kvekker og hos hjortedyr. Temaet journalistiske metoder har kommet opp, og etter å ha tenkt på det en stund vil jeg hermed annonsere følgende: Jeg ønsker meg ikke bloggere som skriver som journalister.

Det finnes en mengde gode journalister i Norge i dag, og ære være dem. De produserer saker hver dag og rekker kanskje i tillegg å følge opp en eller to store saker. Dette med en arbeidstid på 8 timer om dagen 5 dager i uka. Allikevel ikke hver dag de leverer gullkorn. Selv om de færreste får puppesaker og slikt på trykk, så er det mange saker som gjøres kjapt og gæli. Skal jeg være helt ærlig: De gangene det skrives om saker jeg virkelig har peiling på, eller hendelser jeg kjenner godt til, da er jeg sjelden eller aldri fornøyd. Det er jeg ikke alene om.

Det meste man kan skrive om i en avis er såpass komplisert at det er vanskelig å se nyanser, kjenne forholdene godt, vite hvilke mennesker som bør uttale seg og hva som er kjernen i problemstillingene. En journalist som har spesialisert seg på et felt, enten det er økonomi, musikk eller helse har selvfølgelig et mye bedre utgangspunkt enn en som skriver om det meste, men selv disse besitter ikke «sannheten» i hvordan en sak skal fremstilles, forståes eller tolkes. Og det vil garantert finnes de der ute som ser store svakheter i det disse skriver og, selv om vi vanlig dødelige kan føle oss godt opplyst etter å ha lest ting skrevet av en god journalist som skriver om noe han virkelig har peiling på.

Så nei, jeg ser ikke egentlig journalisten som et ideal for en god blogger. Og nei, jeg ønsker meg det ikke. Litt sånn flåsete sagt, hva skal vi egentlig med flere som skriver om ting de ikke kan noe om? Personlig så leter jeg etter bloggere som skriver om ting de har god greie på eller som har erfart noe som er verdt å berette. Så er det ikke så farlig om det handler om en persons kjærlighetsliv, barna, tanker om lederskap, politiske saker man har satt seg inn i eller strikkeoppskrifter. Litt synsing og kommentarer kan jeg også ta med meg, om det har noe nytt å tilføre.

Men det bør skinne igjennom at det er en grunn til at man vil formidle dette, om det så er av pur skriveglede. Ikke at man har ansvaret for å skaffe en sak på fire spalter til side 6.

14 Responses to “Jeg vil ikke ha bloggere som skriver som journalister”


  1. Debatten er iallfall engasjerende😉 – gakkgakk

    Her er jeg helt og holdent enig med deg. Det er viktig at folk skriver om det de kan noe om, det de har god greie på – det har jeg også gjentatt en del ganger. Det er nettopp dette som er bloggingens styrke, så lenge bloggere faktisk skriver om ting de kan noe om. En annen styrke er at bloggerne er synlige som mennesker. Journalistene er det altfor sjelden.

    Men slik blogging utfordrer selvsagt ikke midtstrømsmedia. Det utfyller midtstrømsmedia. At blogging blir hypet selv som supplement er en annen sak. Så hvorfor snakker jeg om utfordringen?

    For det første: fordi noen bloggere, ikke alle, mener at blogging er en slik utfordring, og de tar feil. For det andre: fordi ideene om blogging som revolusjonerende siver ut også blant bloggere som slett ikke mener at blogging er en slik utfordring. For det tredje – og viktigst – fordi mainstream trenger en slik utfordring.

    Jeg mener at det for bloggere som ønsker å utfordre en stadig tristere mediaverden er det nødvendig å ta i bruk virkemidler som per i dag ikke er bloggernes.

    At bloggere også kunne ha nytte av å ta i bruk journalistiske metoder er en annen sak; det er forskjell på å bruke en journalistisk metode og å skrive som en journalist.

    Altså… At jeg etterlyser disse metodene betyr ikke at jeg ønsker at folk skal begynne å skrive om ting de ikke kan noe om. Langt i fra. Men intervju, reportasjevirksomhet, gravende research… alt dette er metoder som kunne gjøre norsk bloggivers mer interessant, og som kunne føre til at noe mer enn blogging vokste ut fra bloggiverset.


  2. […] Jeg vil ikke ha bloggere som skriver som journalister (Beates rasteplass) […]

  3. beatesvei Says:

    Joda og joda. Men du blander så hummer og kanari, og det blir liksom et merkelig sammensurium i det du skriver, tenker jeg. Men det kan jo rettes opp i en god diskusjon. La oss forsøke litt til:

    – Om noen vil utfordre msm, men ikke fikser det og man vil kritisere dette, så rett kritikken dit, spesifikt. En klok teatermann, Peter Brooks sier om teaterkritikeren at han er livsnødvendig for å utvikle teateret. Så sant kritikeren er vel skolert og god, da. Så ja om man vil utvikle bloggen sin, vil noe spesifikt med bloggen sin, så er det også bra med kritikk – man trenger å bli sett fra utsiden.

    Men, og det er et stort men her – for at det skal ha noe for seg, så må kritikken da ønskes av bloggeren (ellers vil den jo ikke taes til etterretning), og den må rettes spesifikt mot den eller de bloggerne man snakker om. Å snakke i generelle termer om blogger er jo som å snakke i generelle termer om bøker. Det rammer ingen, og mange vil bare riste oppgitt på hodet, fordi de ikke føler seg truffet overhode. Et eksempel på det motsatte når det gjelder bøker er Kaj Skagen. Han mente at realismen hadde tatt et klamt grep over litteraturnorge. Dermed lagde han bokprosjektet «Bazarovs Barn» hvor han både argumenterte friskt for dette og gikk igjennom en romanene til en rekke forfattere han mente gjorde nettopp dette. (Til glede for oss som aldri likte den yngre Faldbakken.)

    – Ja! Jeg vil både ha synlige bloggere og synlige mennesker. Hurra for det!

    – Den triste medieverden kan man la vær å forholde seg til. Tiden er for kort til å få med seg tristessen. Men er den verre en før? Det er jeg ikke sikker på. Tror faktisk ikke det. Snarere tvert imot, om man ser bor ifra forsøplingen på forsidene. (Ja til sensur av forsider i det offentlige rom.)

    – Er det bloggernes oppgave å gjøre medieverden bedre? Som du selv sier, noen velger å prøve å gjøre det. Bra. Vi kan godt ønske oss mer av det. Ja, gjerne mer av journalistiske metoder også. Men som jeg skrev hos hjorten, gjør dette til et ønske, oppmuntre til det (slik jo depesjer er et forsøkt på?) og lag et godt klima for det. Det er mange måter å gjøre det på, men generell kritikk av det man ikke liker tror jeg ikke hører med til det. Løft heller frem det som er bra, gi ros, tilbakemeldinger, oppfordre til mer. At det man gjør blir satt pris på øker skrivelysten og gjør at man vil forsøke igjen.

    Når man skriver blogg føles det jo også som man skriver for «det tomme rom» ganske ofte. Og dette er noe av grunnen til at jeg liker diskusjonsfora så godt, der skriver man like mye for de andre som for seg selv, og man er en del av en diskusjon hvor man ikke er alene. Om noen leser noe av meg, og så sender meg en melding om at dette, dette synes jeg er spennende å lese om, dette skulle jeg gjerne lest mer av – så er det sannsynlig at jeg gjør det. Om noen skriver til meg og sier – jeg skulle gjerne visst enda mer om dette her, vet du enda mer, eller vet du hva andre mener? Da kan det faktisk godt være jeg tar nettopp den telefonen eller den e-posten du etterlyser for å høre med noen som kan si litt til i min blogg. Slik jeg ofte har gjort det på diskusjonsfora. Men for å legge inn det ekstra giret, så må i alle fall jeg vite at noen er interessert i å lese nettopp dette.

  4. beatesvei Says:

    Øyvind, mens du er her, hva er grunnen til at det bare er menn som kommenterer i Depesjer?


  5. Beate:

    Først, det viktigste:

    Den ikke-eksisterende kvinneandelen forsøker vi å gjøre noe med. Vi har noen navn på blokken, men er kanskje for ambisiøse i valg av kvinner (typisk mannfolk, eller hva?). Når det er sagt, så er karikaturtegner Marijke en kvinne😉 – det burde jeg vite, siden hun er min kone. Nepotisme også? Jaja.

    Uansett, dersom det er noen kvinner som føler seg kallet, send Jarle en mail!

    Når det gjelder kritikk mot spesifikke bloggere føler jeg at jeg har gjort det tydelig hvem noen av dem jeg kritiserer er – blant annet i Metagakk (min siste sak på depesjer). De som rister på hodet fordi de ikke føler seg truffet, trenger ikke å føle seg truffet. I debatten på hjortebloggen har jeg også sagt litt, og dessuten har tb nevnt litt på det samme.

    For øvrig tror jeg teaterkritikere gir blaffen i om kritikken er ønsket eller ikke. Er den uønsket, trenger jo ikke teatersjefene å bry seg, eller hva?

  6. beatesvei Says:

    Men man kan ikke sånn uten videre sammenligne en teaterforestilling og en hvilken som helst blogg. Når det gjelder de bloggene som faktisk er nevnt (tre-fire stykker som skal bære ansvaret for den seriøse msm-motstrømsbloggingen på sine skuldre) ser jeg frem til replikker fra disse og. Men det har jeg ikke sett så langt, har jeg gått glipp av noe?


  7. Vampus har forsåvidt skrevet et svar på depesjer, som kommentar til det originale innlegget. De andre har jeg ikke sett noe svar fra. Selv er jeg spesielt interessert i å se svaret fra documenterne, om det noen gang kommer; for få steder er «motstrømskulturen»

    Det er mulig at man ikke kan sammenligne en teaterforestilling og en blogg. Begge deler er riktignok offentlige i betydningen offentliggjort. Da er det vel også å forvente at noen kommer med kritiske innvendinger?

    Og som jeg tidligere har vært inne på, i diverse kommentarfelt, noe av kritikken min rammer videre enn de jeg har nevnt, og den rammer absolutt også meg selv. Det gjelder punktene om å ta seg bedre tid, skrive mindre på ren impuls, gjøre bedre research, osv.


  8. kremt.

    for få steder er «motstrømskulturen» til de grader dyrket som der, skulle det stå.


  9. BRAVO! (til posten altså: «Jeg vil ikke ha…)

    Betty

  10. Pål H Says:

    Å skrive og mene generelle ting om norsk blogging er verken mer eller mindre meningsfullt enn å generalisere over journalistikkens manglende kvalitet eller journalisters faktakunnskaper.

    Det blir ikke mindre generaliserende av at du henger på en «jovisst finnes det gode journalister, ære være dem for det – MEN….»

    Jeg synes absolutt at vi skal kritiseres. Men først og fremst synes jeg vi (bloggerne) skal makte å ta denne debatten selv, uten surmulig.

    Det forsvaret du serverer er nøyaktig den form for selvforsvar pressen har servert i alle år: kritikken er for generell til å tas alvorlig. Det kan synes som et plausibelt argument, men bare dersom generalisering IKKE har noe for seg. Jeg mener imidlertid at det finnes så mange gjennomgående trekk ved norske blogger at generalisering faktisk beskriver virkeligheten i de fleste sammenhenger.

  11. beatesvei Says:

    Pål, dette er ikke noe forsvar, hva skulle jeg forsvare? Dette var de tankene jeg gjorde meg når jeg forsøkte å sette ord på hva _jeg_ liker å lese i blogger, og hva jeg personlig ikke føler noe behov for.


  12. Beklager at jeg kommer litt sent inn her. Bloggposten hadde gått meg hus forbi, men nå som den altså er sett og lest, er det en liten ting som kanskje fordrer en oppklaring:

    Hverken Depesjer eller Borgerjournalistene.org handler om blogging eller bloggere. At det har vært naturlig å rekruttere skribenter også fra de bloggende skarer, stemmer i og for seg, men her snakker vi om en satsning som skal stå bloggefenomenet like fjernt som en hvilken som helst annen avis.

    Nevner kun.

  13. beatesvei Says:

    Hei Jarle! Denne ploggposten var vel egentlig bare en tankepust etter at det i mange dager var skrevet innlegg om at bloggere burde bli bedre på så mange måter. Journalister ble trukket frem som et forbilde.

    Jeg forsøkte å tenke etter hva jeg ønsket meg av blogger og at det på ingen måte var et ønske fra meg at bloggere skulle bli som journalister. Så satte jeg det på spissen.

    Hverken Depesjer eller Borgerjournalistene var i mine tanker, og jeg synes begge deler er flotte tiltak. Og jeg ville sikkert gjerne satt pris på gode blogger som skrives av gode journalister og.

    Men surmuling eller kritikk av blogger og bloggere generelt fordi de ikke er sånn eller slik, den synes jeg snubler i seg selv.


Legg igjen en kommentar

