Er det sant, godt og nødvendig?

september 12, 2006

I forbindelse med en annen post skrev jeg om «den gylne nettregelen» jeg lærte meg når jeg entret nettlivet. Den er kort fortalt slik: Når du havner i en opphetet debatt på nett, eller forsøker å ta opp et betent tema, så spør deg først om følgende:

Er det sant?
Er det nødvendig?

Er det sagt med godhet?

For en uke siden dumpet det ned et menighetsblad i posten, og av alle ting så fulgte det med en historie om Sokrates som handler om nettopp dette. Her er den:

 

En dag kom en mann løpende til den vise Sokrates. Han var meget opphisset: «Hør Sokrates, jeg må fortelle deg om hvordan din venn…» «Stopp litt!» avbrøt vismannen. «Har du silt det du nå skal si gjennom de tre silene?» «Tre siler?» spurt den andre vært forundret. «Ja, la oss nå se etter om det du nå vil fortelle meg går gjennom de tre silene.

Den første silen er sannheten, har du undersøkt om det du vil fortelle meg er sant?» «Nei, jeg har hørt det fortalt…» «Nåvel! Men du har sikkert latt det gå gjennom den andre silen. Den heter godhet. Er det du vil fortelle meg i det minste noe godt?» Noe nølende svarte den andre: «Nei, jeg kan ikke nettopp si det – tvert om…» «La oss i alle fall prøve om det går gjennom den tredje silen. Det gjør vi når vi spør «Er det nødvendig å fortelle meg det du er så opphisset over?» «Ikke nødvendig, nei…»

«Nåvel», lo Sokrates. «Når det du vil fortelle meg verken er sant, godt eller nødvendig, så lar vi det ligge og bryr oss ikke mer om det»!

(Fra Metodistkirkens konfirmasjonsbok «utfordringen»)

2 Responses to “Er det sant, godt og nødvendig?”

  1. nina Says:

    Hm. Ja – den er fin den historien. Men… Jeg tror noenganger at man er nødt til å gjennom det usanne, vonde og unødvendige for å komme videre – men helst ikke alle tre på en gang. Jeg opplever at de gode samtalene starter i det unødvendige – ofte. Og noen ganger i en usannhet man kanskje tror er sann.

  2. beatesvei Says:

    Ja men om man er nødt til det, så er det jo nødvending?

    Jeg tenker ikke slik at alle tre nødvendigvis må holdes, men om ingen av de tre er tilstede, og man samtidig er inne i en konflikt, eller forsøker å ta opp et vanskelig emne, da kan man jo tenke seg om en ekstra gang før man gjør det.

    Og det jeg også tenker, som med Gaardersaken er at man bør vite at man får problemer når man på nett eller i en diskusjon ikke tar hensyn til disse tingene.


Legg igjen en kommentar

