Hodja og den reisende

september 20, 2006

Nasrudin Hodja kom gående og fant en manns om satt ved veikanten. Han så ulykkelig ut, og Hodja spurte hva som var i veien.

– Livet mitt er helt innholdsløst bror, sa mannen. Jeg har så mange penger at jeg ikke trenger å jobbe. Jeg la ut på denne reisen for å finne spenning og kjenne at jeg lever. Men så langt er alt like grått og trist som hjemme hos meg selv.

Uten å si noe mer tok Hodja ryggsekken til mannen og løp av sted med den. Frem og tilbake som en hare løp han, han var kjent her og kunne ta alle små snarveier og gjemme seg bort bak hver knaus. Ganske snart var han langt foran den andre. Da satte han fra seg ryggsekken ved veikanten og ga seg til å vente på den ulykkelige mannen.

Og der kom han frem bak en sving, mer ulykkelig enn noen sinne på grunn av sekken han hadde mistet. Da han fikk se at den lå der i veikanten ropte han ut av glede og løp for å ta den opp.

– Slik kan man også bli lykkelig, sa Hodja.

Legg igjen en kommentar

