Oslofolk er hjelpsomme, og noen må lære seg å be om hjelp

september 29, 2006

Av en eller annen grunn er det alltid så morsomt når folk snakker om de unge av i dag, og at man mangler oppdragelse, er uhøflige osv. Slik som Ditlev-Simonsen i Aftenposten i dag. Det er en velbrukt, eldgammel klisjé, men man er i alle fall i godt selskap! Slik ordla Sokrates seg:

Barna nå for tiden er tyranner. De trosser sine foreldre, hiver maten i seg og tyranniserer sine lærere.

Hva er nå fortiden? Det er nå det. Slik det var i går, for 100 år siden. Og som det kommer til å bli 100 år frem i tiden. Enhver tid sin nåtid.

Men til det med uhøflige Oslofolk. Jeg har vært gravid i Oslo. Jeg har humpet rundt på krykker i Oslo. Jeg har hatt både enkel og dobbel barnevogn i Oslo. Og jeg har aldri hatt problemer med å få sitte eller å få hjelp. Met ett unntak, da var trikken kommet til Storo, og det fantes ingen andre der enn meg og sjåføren, da måtte jeg gå frem og spørre.

At jeg ikke har andre erfaringer er ikke fordi jeg ikke var kollektivist i Oslo, jeg tok busser, baner og trikker, både sent og tidlig, og også i marerittimene, dvs. rushen. Så jeg tror ikke på at folk ikke får hjelp. Jeg tror det har med måten de signaliserer, eller ikke signaliserer at de vil ha, og trenger hjelp.

Det er ikke hver gang man trenger hjelp at folk løper til og tilbyr seg. Det hender det og, også når man overhode ikke trenger det og man må smile tilbake og si nei takk. Men trenger jeg hjelp så retter jeg ryggen, ser meg rundt, møter blikket til noen som møter det tilbake, nikker litt og dermed er personen der. Unge og eldre, mørke og lyse, kvinner og menn. Men poenget er blikkontakten, og å vise at ja, jeg er på utkikk etter hjelp.

Jo, det har også skjedd en håndfull ganger at jeg har måttet spørre med ord, eller at noen sitter der barnevogna skal være og ikke skjønner at nå må de faktisk flytte seg før man på en høflig måte sier ifra. Men det er ikke regelen, det er unntaket.

Er det virkelig slik at Oslofolk ikke er hjelpsomme? Eller er det slik at mange ikke tør å vise at nå trenger jeg at du hjelper meg?

 

 

2 Responses to “Oslofolk er hjelpsomme, og noen må lære seg å be om hjelp”

  1. Dårrit Says:

    Ja, nemlig!😉

  2. olava Says:

    Har tenkt akkurat det samme. Møt øya til folk, søk øya til folk og du blir møtt med hjelpsomhet og hverdagsomsorg. Tror jeg🙂


Legg igjen en kommentar

