Si et lite pip!

september 29, 2006

Det er en del folk innom her. Nesten hver dag. Noen legger igjen kommentarer, men disse er jo i mindretall. Hvem er alle dere andre? Dette er tråden for å si hei, om du har lyst.


På veien kan du jo ta med deg et lite dikt:

Hallo, langt der inne i skogen?
Er du der, langt der inne i
skogen?
Gjemmer du deg, langt, langt
der inne i skogen og ikke
vil komme ut?
( – )
Jeg synes det er dumt at du
gjemmer deg langt der
inne i skogen og ikke kan se
meg, og at jeg står
her ute på veien og ikke kan
se deg – for hvis vi
ikke kan se hverandre, og snakke
med
hverandre,tenker vi kanskje
stygge tanker
om hverandre –
( – )
Derfor roper jeg på
deg nå, så høyt jeg
bare kan: Kom ut av skogen, da!
Kom ut og hils på meg da!
– Vil du ikke sier du?
Tør du ikke sier du?
Vil du at jeg skal komme inn til
deg i stedet?
Ja, da kommer jeg da.
Nå kommer jeg …

Arild Nyquist

25 Responses to “Si et lite pip!”

  1. Alf Ivar Says:

    Hei hei.
    Lyst på et dikt til?

    To tunger har mitt hjerte.
    To viljer har mitt sinn.
    Jeg elsker deg bestandig,
    og jeg blir aldri din.

    Dypt i det røde mørket
    fikk livet dobbelt form.
    Der kurrer det en due.
    Der hvisler det en orm.

    To tunger har mitt hjerte.
    Hør på det likevel.
    Bli hos meg og gå fra meg
    og frels meg fra meg selv.

  2. beatesvei Says:

    Hei Lasse! Hei Alf! Jeg tror jeg har tittet innom begge dere to sånn av og til, og nå så det ut til at jeg har fått meg lesestoff til i morgen og, takk!

    Alf, takk også for nydelig dikt. Ja, jeg alr alltid lyst på flere!🙂 Hvem har skrevet det?

  3. eld Says:

    Pip! Jag är här varje dag, flera gånger *vinkar*


  4. Hei!

    Diktet til Alf er skrevet av Inger Hagerup, tenker jeg. Og jeg tenkte jeg skulle komme med et dikt også, men jeg nøyer meg med siste vers:

    Keisar og konge og pave
    er slavar av gamalt prent
    så gjorde dei Gud til slave
    nagla til to testament

  5. hugen Says:

    Hei, Beate! Du er enormt produktiv og generøs! Kva gjer blogginga med deg? – Eg blir ganske overvelda av den ENORME skapande aktiviteten kringom i blogg-verda. – Du veit at eg ny på blogging, m.a. takke vere deg, og satsar på finne mitt balansepunkt – mellom heimesida mi og ein blogg. – God helg til deg!

  6. beatesvei Says:

    Hei Eld!Hei Øyvind, hyggelig at dere er innom 🙂

    Øyvind, jeg skulle gjerne ville sett resten av det diktet og, og hvem har skrevet det? Er det og Hagerup?

  7. othilie Says:

    Hei! Jeg stakk innom for det gikk opp for meg at du linket til min noe tynne blogg (den siste i en rekke av mange er i allefall tynn) og jeg undret meg litt på hvorfor. Jeg fant ingen svar men jeg fikk lest noen dikt og kom tilbake for mer senere.

  8. beatesvei Says:

    Hei Enok! Hva blogginga gjør med meg vt jeg ikke. Akkurat i disse dager så har jeg tenkt som deg, at jeg er litt overvelda over eksplosjonen i blogger. Og i ord. Og at jeg får behov for mindre ord, også av mine egne.

    othilie, hei! Jo, jeg lenket etter å ha vært inne og lest da det vare var ett innlegg. Og så to. Og når nummer tre kom og jeg tenkte at her må jeg jammen huske på å komme innom for å få med meg det som måtte komme i samme gate, så endte jeg opp med å linke.

  9. Undre Says:

    Heipådegpådu!
    🙂

  10. Einar Says:

    Hei.

    Dikter Arild var en fin mann. Det diktet Alf Ivar gjengir er skrevet av Inger Hagerup, hvis jeg ikke husker feil da. Kan jo bidra ett av Olav H. Hauges mange fantastiske dikt:

    EIT ORD

    Eit ord
    – ein stein
    i ei kald elv.
    Ein stein til –
    Eg lyt ha fleire steinar
    skal eg koma yver.

  11. beatesvei Says:

    Hei du undris!
    Takk for enda et godt dikt, Einar! Jeg fikk assosiasjoner til steinkastende palestinske barn, men det var kanskje ikke akkurat det den godeste Hauge mente. Vi får vel heller forsøke oss på bloggeordene for å komme over den elva og.

  12. Øystein Says:

    Goooooooooooooooooooood morning Vietnaaam!

    Ja jeg er jo innom her. Men det vet du jo alt.

  13. beatesvei Says:

    Ja, men det alltid hyggelig med enda en påminnelse om det!

  14. odile Says:

    Hei på deg pip. Jeg stikker innom iblant, selv om jeg ikke legger igjen så mange spor.

  15. mellom Says:

    hei ja. du vet jeg er her. gjør du ikke?

    n

  16. beatesvei Says:

    Hei odile, hei mellom!

    Jo, jeg ser små spor av dere begge. 🙂

  17. CG Says:

    Hei på deg, Kjære Beate!

  18. impen Says:

    Jeg får gåsehud av det diktet.

  19. Donpedro Says:

    Er innom her jeg også.

  20. beatesvei Says:

    Hei CG, impen og DP, hyggelig at dere titter innom!

  21. olava Says:

    Innom jeg også, det vet du. Men ikke alltid så ofte og ikke med bare jevne mellomrom. De gangene jeg er her, blir jeg alltid en liten stund…

  22. beatesvei Says:

    Hei olava 🙂

  23. rubric Says:

    Mårn mårn.
    Titter innom og klarer ikke holde fingertuppene fra knappebrettet når jeg først begynner å lese her. Men jeg skal utvikle et nytt program slik at jeg må sitte på hendene mine når skjermen er påskrudd.

    Koblet til en trykksensitiv plate. Eller no.


  24. […] for posten er at jeg satt og leste noen blogger, da jeg kom over Beates Rasteplass hvor hun har gjengitt et nydelig dikt av Arild Nyquist. I den påfølgende rekken med kommentarer […]


Legg igjen en kommentar

