Hodja: Allah og de 5 paraene

oktober 1, 2006

Det var lunsjtid og Hodja var sulten. 10 para hadde han i lomma, og det holdt akkurat til brød og yoghurt. Først gikk han til bakeren, gav ham 5 para og bad om brød. Bakeren gav ham brød, og så sa han at det kostet 5 para.

– Jeg ga deg akkurat 5 para, sa Hodja.

– Nei, du har ikke gitt meg penger, sa bakeren. Jeg ser ingen penger.

Bakeren var sta, og Hodja kom ingen vei. Til slutt tok han frem de siste pengene sine og ga dem til bakeren.

Nå hadde ikke Hodja noen penger igjen, men han gikk inn i den neste butikken. Der ba han om yoghurt. Det fikk han, og mannen bak disken ba han om 5 para.

– De har du allerede fått, sa Hodja.

Nå var det slik at butikkeieren var en hyggelig mann. Han hadde gått i sine egne tanker hele morgenen, og når Hodja sa han allerede hadde betalt, så tenkte han at slik var det sikkert, han hadde bare glemt det.

Hodja gikk ut, fant et tre og satte seg ned i skyggen av det. Han tok frem brødet og han tok frem yoghurten. Men før han begynte å spise så rettet han blikket mot himmelen og sa:

– Mektige Allah, du vet hva som virkelig skjedd. Du får ta 5 para fra den ene og gi til den andre.

2 Responses to “Hodja: Allah og de 5 paraene”

  1. Shoaib Says:

    *ler* vet du om noen har samlet alle hodja historiene på norsk noen gang?

  2. beatesvei Says:

    Hei, hyggelig å se deg inneom Shoaib, jeg har ofte lusket rundt i bloggen din.

    Det finnes en Hodjasamling på norsk som jeg kjenner til av Tor Åge Bringsvær. Guds klovn heter den tror jeg.

    Historiene jeg har her er slike jeg har plukket opp, mest fra festivaler og fortellere, og litt rundt omkring på nett. Har du noen på lager?


Legg igjen en kommentar

