Har folkehelsa gitt instrukser om ikke å journalføre vaksiner?

oktober 17, 2006

Det jeg skrev om vaksiner i forrige innlegg er kjent stoff for de som har fulgt med i aviser og TV det siste halvåret. Men i dag dukket det opp opplysninger på me-forum det ikke er skrevet om tidligere. En person ville gjerne finne ut mer om en vaksine for meningokokk C som hun og andre russ fikk i 1994. Hun var en av dem som fikk meningokokk B-vaksinen på ungdomsskolen, men hun utviklet først ME i 1994. Hun ville derfor finne ut noe mer om denne siste vaksinen hun fikk, og tok kontakt med folkehelseinstituttet. Det viste seg at de ikke har noen oversikt over det som skjedde. Det har heller ikke de som satte vaksinen. Ikke nok med det, i følge en som var med å sette vaksinen så fikk de beskjed om at dette ikke skulle journalføres. Her er det hun skriver:

Jeg fikk Meningokokk B i 1988/89.

Men i tillegg så fikk vi i russetida tilbud om å være med på en vaksinering av Meningokokk C i 1994. Husker det veldig godt. Og her var det kun snakk om «ekte varer».

Da jeg i vinter prøvde å nøste litt opp i dette også, så ble det hele litt mystisk: Sysvak/folkehelseinstituttet hadde ingen data om dette i sine lister, og henviste meg til den lokale helsestasjonen som satte vaksina.

På den lokale helsestasjonen fikk jeg først beskjed om at dette ikke kunne ha skjedd i og med at de ikke har NOE om at det er satt meningokokk C-vaksine i 1994 i sine journaler. Etter litt diskusjon blir jeg bedt om å ringe opp igjen når en av de som har jobba der «alltid» er til stede.

Jeg snakker senere med helsestasjonen på nytt, med denne kvinna i bakgrunnen. Ho vil ikke snakke med meg selv. Men jeg får da vite at ho selv var med på å sette Meningokokk C i 1994, og husker at de hadde fått skriftlig beskjed fra Folkehelseinstituttet om at dette IKKE skulle journalføres. Ho huska det godt, i og med at det var den eneste gangen i hennes yrkesliv at ho har fått spesifikk beskjed om å ikke journalføre en vaksine. Hun er dessverre ikke villig til å gi meg navnet sitt, eller å gi meg en skriftlig uttalelse på dette.

Jeg har også fått bekreftet fra et annet helsesenter at dette absolutt ikke er vanlig praksis. De kunne fortelle om at de har strenge foreskrifter om å journalføre alle små «filleting» som f.eks. influensavaksine…

Jeg satt igjen med følelsen av at dette var veldig mystisk… Men jeg la det på is da jeg følte at jeg bare gikk i ring og ikke kom videre. Men når jeg i dokumentaren i går får inntrykk av «jo flere sprøyter dess verre», så kommer også dette opp igjen…

Siden det med Meningokokk C var en frivillig vaksine, så er det nok ikke noen vits i å gå videre med dette. Men jeg ble for alvor syk i 1994. Og jeg ønsker å få en forklaring på hva som har utløst ME hos meg, det er derfor jeg spør.

Jeg mener det er absolutt viktig å gå videre med dette. Om det er slik at folkehelseinstituttet har beordret til å ikke journalføre vaksiner, da er det noe som bør frem i lyset. Jeg lurer på om det er andre bloggere som vet mer om dette? Som enten var russ i 1994 og kan sjekke sin egen journal, eller som jobber i helsetjenesten eller har familie og kjente der som husker tilbake til det som skjedde.

3 Responses to “Har folkehelsa gitt instrukser om ikke å journalføre vaksiner?”

  1. Nicolas Says:

    Dette gir meg nesten litt X-files-følelse. Nå skal man jo ikke tro på alt man leser på verdensveven, men dersom det stemmer virker det nesten som om noen har vært ute og konspirert litt. Sprøtt.

  2. Beate Says:

    Nei, man skal ikke tro alt man leser. Og jeg leter fremdeles etter noen som vet mer, uten å ha funnet det enda.

    Jeg fikk ikke denne vaksinen, ei heller den første, men jeg husker godt at det ble skrevet om denne i avisene det året, fordi det hadde vært, eller var flere tilfeller med hjernehinnebetennelse blandt russ.

    En annen sak som kan være litt beslektet er de meninge som fikk meningokokkvaksinen noen år tidligere, de har også problemer med å finne ut om de fikk vaksine eller placebo, fordi det er skrevet ned med håndskrift, og ikke enkelt å tyde, og det kan se ut som om det ikke er noe sentralt register der det er rapportert.

  3. Ano Says:

    Dere har mest sannsynlig vært utsatt for et eksperiment. Dette er snarere regelen en unntaket. Myndighetene forsøker å dekke over, unndra sannheten fra offentligheten ved hjelp av sine egne såkalte uavhengige granskninger. Folk har vanskelig for å tro det, men når de begynner å grave selv går det som oftest opp et og annet lys for de som klarer å følge tråden….


Legg igjen en kommentar

