Ting jeg fattet for seint

oktober 17, 2006

Sexy har tagget meg med “ting jeg fattet for seint”, og nå har jeg begynt å synes at meming er gøy. Takk Sexy. 🙂

Det er mange ting jeg ikke forsto som barn. Nei, jeg skjønte heller ikke ketchup-vitsen, men lo godt og lenge av den allikevel. Og hvilke vitser skjønte jeg egentlig på den tiden?

Svensk barne-tv: Jeg misforsto for det meste engelske ord, men til det litt mer finurlige, så trodde jeg at man på svensk barne-tv annonserte med «Kom nu! Vart då? Kom kom ja, mitt fina slott». Det var mystisk og vakkert, og jeg er ikke sikker på om jeg liker fasiten jeg fikk 20 år etter på hva de faktisk sa bedre: «Kom nu! Vart då? Barnprogram i TV2!» Og selv ikke 30 år seinere kan jeg for mitt bare liv skjønne at det faktisk var det de sa. Jeg er ganske sikker på at min tv, den snakket om vidunderlige, mystiske slott.

Ingen dåp, intet navn: Jeg husker godt da jeg i 1. klasse proklamerte for en jente i klassen at nei, hun kunne ikke hete noe som helst, for hun var ikke døpt, og det var når man ble døpt man fikk navn. Men ja, jeg var flau da jeg skjønte at det var helt feil.

Utale av engelske ord: Jeg sier fremdeles Madrake med vekt på den norska a’en, og jeg retter ikke sønnen min når han leser George med god norsk uttale når han sitter i Frøken Detektiv. Eller var det Dektdektiv det het?

Men de tingene som jeg ikke fattet, og som jeg senere har fattet og faktisk husker handler selvfølgelig om sex, seksualitet eller kropp.

Tannbørsteautomaten: Jeg er vokst opp på pub. Det var puben til pappa. Der var det mye stas, jeg er vokst opp mellom flipperspill, dataspill, omreisende skuespillere i riksteateret og gamle alkoholikere som kjøpte sjokolade og bursdagsgaver til meg. Også var det tannbørsteautomaten på do. Den var jeg ganske fascinert av, men da jeg aldri trengte en tannbørste mens jeg var der, så fikk jeg aldri prøvd den. Jeg så aldri noen andre kjøpe seg tannbørste heller forresten. Jeg var godt voksen da jeg var tilbake igjen i den gamle puben. Automaten hang der fremdeles, og denne gangen tok jeg meg til tid å lese skikkelig på den. Med brunt på hvitt sto det med store bokstaver: DUREX.

Gamle regler blir som nye: En vårdag var jeg på vei opp Markveien på Grünerløkka da jeg tok meg selv i å mumle på en gammel barneregle: Hong Kong høl i dong. Da skjønte jeg plutselig hva det egentlig var jeg sa. Det ble en av de reglene jeg ikke har lært videre til ungene. Mannen derimot har kommet trekkende med denne som jeg heller ikke har forstått før nylig:

Melkebutikk,
melkebuttikk,
hemmelig rom,
brannstasjon,
luftkanon.

Nei, ikke engang den, altså. Ei heller denne:

Per Per-pinne,
stengte rotta inne,
ramla på ei fjøl,
og tukla med seg sjøl.

Men jeg trøster meg med at ungene har denne:

Heia den som vinner,
buksa full av pinner.

Pøh. Vi sa da i alle fall buksa full av kvinner. Og det skjønte jeg. Det måtte jo være ganske fælt. Hm. Akkurat nå slår det meg at jeg nok tok feil der og.

Jeg tagger videre Olava som skal få fortelle om sine statúer og linoléumen sin, samt annet hun måtte komme på. Også tagger jeg og Heidi med Muntlig fortellerkunst, Enok i Hugen blogg, phalloides med litt av hvert og Vea og er spent på hva de kommer opp med.

5 Responses to “Ting jeg fattet for seint”

  1. red. Says:

    Jøss. Og dette har du lagt i filen «religion». Vel, det hadde med tro å gjøre, men med en smule utuktighet…


  2. Det morsomme er at den irske puben i Markveien faktisk har en tannbørsteautomat…!

  3. beatesvei Says:

    red: jeg blingsa på ruta jeg skulle krysse av der, ja. Nå er det rett.

    Hei igjen Sexy.

    Er det sant Prinsesse? Det må jeg nesten ta og undersøke en dag. Og selvføgelgi få kjøpt meg en pub-tannbørste.


Legg igjen en kommentar

