Ukas gåte: Mynten

oktober 24, 2006

En mektig konge blir gitt en mynt, han leser på den og blir urolig.

En fattig kuet mann blir gitt den samme mynten, han leser på den og blir rolig.

Hva står det på mynten?

17 Responses to “Ukas gåte: Mynten”

  1. escimo36 Says:

    Kungen är död.

  2. Undre Says:

    Hvor i alle dager finner du alle disse gåtene dine?

  3. Beate Says:

    Jeg har samlet dem fra jeg var liten – i husken. De siste årene har jeg også skrevet ned når jeg har kommet over noen. Gåter er jo en del av den muntlige fortellertradisjonen, og en viktig del av de tradisjonene jeg vil ta vare på og være med på å sende videre.

    Det er fine ting å gjøre med ungene og, vi bruker ofte å gjette gåter sammen, og om de hører noen nye forteller de dem til meg. Noen lager vi og, alene eller sammen. Den som står her nå er en adapsjon fra en kjent engelsk fortelling som mange fortellere kan godt.

  4. Neppe Says:

    «Det här blir den sista slanten du får.»

  5. Beate Says:

    Neppe, det kunne det hammen godt vært, utrolig bra svar! Men nei, det var ikke det jeg tenkte på.

  6. Undre Says:

    Aha!

    Jeg har noen gåter i husken, jeg også [her].

  7. Neppe Says:

    «Pengar ger ingen makt»

  8. Neppe Says:

    «Om du ger den här ifrån dig, blir du lycklig»

  9. Beate Says:

    Ikke det heller.

  10. Neppe Says:

    «I morgon blir allt annorlunda»

  11. Beate Says:

    Nei, men det nærmer seg.

  12. Neppe Says:

    «I morgon är rollerna bytta» (men det är för banalt)

  13. Beate Says:

    Og ikke rett.

    Hm. Kanskje et hint er at det høres best ut på engelsk, og at det der begynner «this too…»

    Og at det er noe de fleste kan si til seg selv når ting er tøffe, og som de fleste bør bli minnet på når de har kommet til makt.

  14. Neppe Says:

    This too shall pass!

  15. Beate Says:

    Jepp, sånn er det.


Legg igjen en kommentar

