Eventyr om tidsklemma

oktober 31, 2006

Jeg fant igjen en bunke med småfortellinger jeg har jobbet med tidligere. Noen hadde jeg helt glemt, andre husket jeg, men ikke godt nok til å fortelle. Jeg har sittet og kost meg, mest av alt med små skapelsesmyter og det man på engelsk og fransk kaller porqua historier. (Staves det slik?) Jeg har ikke noe godt ord for dem på norsk.

Det er noen temaer som går igjen – Hvordan lyset kom til jorden. Hvordan de første historiene kom til menneskene. Hvordan det ble mennesker på jorden. Hvordan ondskapen kom til jorden. Hva som ville skjedd om ingen døde. I disse «tidsklemmetider» kan man få seg til å tro at dette er et nytt problem. Men så dukker denne gamle historien opp, som viser at det var visst slikt før og. Faktisk enda verre. Og at vi er heldige som hadde Maui, for ellers hadde vi neppe hatt tid til å kaste inn et par blogginnlegg i ny og ne.

Maui muri fanger solen(fra Knots/Polysnesia)

Maui muri satt og så på folket sitt. Uansett hvor hardt de jobbet så fikk de ikke utført alt de skulle – det var rett og slett ikke lyst lenge nok. Maui mori sa, «Det er ikke nok tid. Mennene rekker ikke å fange fisk, og kvinne rekker ikke å lage mat. Solguden Ra reiser for raskt over himmelen. Jeg må få Ra til å bevege seg saktere.»

Han fant frem kokosnøtt fibere, og sammen med brødrene sine laget han et langt rep. Så la han seg ned og ventet på Ra. I det Ra kom frem forsøkte han å kaste repet rundt ham, men repet det røk og Ra kom seg unna. Han fløy videre over himmelen like raskt som før.

Da laget Maui muri en nytt rep. Det var av sterkere kokosnøtt strenger. Disse tok han og lagde en enda sterkere rep, men også denne gangen kom Ra seg løs.

Da satte Maui muri seg til å tenke. Etter en lang stund spurte han søsteren sin Hina om hun kunne gi ham litt av håret sitt. Han kuttet av lange hårstrå, og knyttet dem til et veldig, veldig sterkt rep. Så reiste han østover, for å få øye på Ra i det samme han kom frem. Når solguden kom kastet Maui muri en løkke rundt Ra sin hals og holdt ham fast. Ra ropte og han sparket, men samme hvor mye han forsøkte kom han ikke løs. Da han forsto at han var fanget spurte han Maui muri hva han ønsket.

«Du må bevege deg saktere over himmelen slik at vi får mer tid til å gjøre det arbeidet vi trenger å få gjort. Lov meg det, så skal du slippe fri.» Ra lovet det. Fra den dagen har menneskene hatt mer dagslys slik at de får gjort arbeidet sitt.

For å være sikker på at han holdt ord så lot Muri noe av Hinas hår bli hengende på sola. Du kan fremdeles se dem. Det er når sola går ned, og de siste strålene er igjen på himmelen.

 

 Takk til MOMO for lån av bildet.
Det er et maleri.

2 Responses to “Eventyr om tidsklemma”

  1. phalloides Says:

    Fin liten historie, som også viser at det nytter å kjempe for det man vil. Jeg tror jeg velger å tro at historien er 100% sann🙂

  2. Beate Says:

    Ja, ikke sant! (Til begge deler.)


Legg igjen en kommentar

