Vil du være besøksvennen min Erna?

november 9, 2006

Erna Solberg vil at de som mottar trygd skal gjøre noe for trygden. Som å være besøkesvenn på et gamlehjem, sier Solberg, og ser selv ut som hun ikke føler seg helt tilpass der hun står.

Jeg lurer på hvem hun mener? Mener hun den store andelen uføretrygda som har utdannelser fra høyskoler og universiteter, og som mest av alt vil jobbe, men som ikke får jobb fordi de har handikap eller kroniske sykdommer som gjør at få vil ansette dem? Eller mener hun de som er trygde og syke uten restarbeidsevne, de som ofte har problemer med å ta seg av seg selv og familien sin, og som sliter med å strekke til – selv helt uten jobb å gå til?

Om hun mener den første gruppen opplever jeg det som utrolig frekt. Det disse bør få er skikkelig jobb, med samme rettigheter som andre, og som samsvarer med den utdannelsen og de kvalifikasjonene de har. Be bioingeniører, sosionomer og BI-utdannede om versegod å være besøksvenner, ellers så kutter vi trygden hører ingen steds hjemme.

Og den andre gruppen, de hadde vel mest av alt treng å få besøkesvenner selv? Kanskje det kunne bli en oppgave for Høyres lokallag? Kanskje vi skulle kreve det av partiene, vær besøksvenner, eller så kutter vi i partistøtten?

Trykk her for å se innslaget på NRK.


9 Responses to “Vil du være besøksvennen min Erna?”

  1. Marion Says:

    Godt poengtert. Erna, altså. Hva vet du om folks liv?

  2. odile Says:

    Hvis jeg fikk valget mellom å være arbeidsledig eller å være besøksvenn, ville jeg valgt å være besøksvenn. Jeg synes ikke det er frekt. Ja, jeg har høyere utdanning, men jeg føler ikke at det er under min verdighet å ta en jobb hvor jeg ikke får brukt utdannelsen. Det er bedre enn ingen jobb i det hele tatt.

  3. Beate Says:

    Odila: Jeg tror ikke dette er myntet på arbeidsledige, det er ikke mange langtidsledige i Norge i dag, det er underskudd på arbeidskraft.

    Og de som er arbeidsledige er jo i ferd med å skaffe seg ny jobb (noe som er en arbeidsdag i seg selv) eller driver med kursing, omskolering el.

    Og det er jo ingenting som taler imot å være besøksvenn eller drive med frivillig arbeid enten man er er trygdet eller arbeidsledig eller i full jobb, det er masse organisasjoner der man kan få slike oppgaver. Og det er det jo mange som gjør i dag og, også folk som er trygda.

    Poenget her er om man skal gjøre det til et krav. Og da lurer jeg på hvem det skal være et krav for, og hvor mange timer det er snakk om.

    Om det gjelder folk som har arbeidskapasitet, men er trygdet fordi det ordinære arbeidsmarkedet ikke vil ha dem, dvs folk med funksjonshemninger, så synes jeg det er ille. Da liker jeg langt bedre forslaget til regjeringen om å sponse arbeidsgivere med et beløp tilsvarende den trygda folk har utbetalt, slik at man kan få en full jobb med rettigheter på linje med andre som jobber.

  4. Beate Says:

    Marion, jeg er ikke sikker på hva du mente nå, hvilke poenger hadde Erna som var gode, tenker du?

  5. Elisabeth Says:

    Når man har vært arbeidsledig i 3 måneder kan en søke nav (tidligere aetat) om arbeispraksisplass. Da betaler nav lønningen din. Problemet (det vet jeg utfra egen erfaring) er å finne en passende arbeidsplass spesielt hvis du er akademiker og vil ha en praksisplass innen det yrket du er utdannet innenfor. Det er som å lete etter nålen i høystakken. På mange arbeidsplasser i dag har de ansatte så mye å gjøre at de ikke har kapasitet til å lære opp en person til å jobbe der.

  6. Odile Says:

    Hvis det er myntet på funksjonshemmede som er arbeidsdyktige, men som er uønskede på arbeidsmarkedet, fordi det blir for dyrt for arbeidsplassen å tilrettelegge for vedkommende, så bør det kanskje være lettere å få støtte fra Staten til den typen tilrettelegging.

  7. Inanna Says:

    Jeg er så leie av den fokuseringen de fleste politiske partiene har på «frivillighet» – typisk nyliberalistisk tankegang.

    De aller fleste «frivillige» brenner ut lenge før de har anledning til å gi seg. Bare «rikmannsfruene» greier å holde på figuren og gå pent kledd + + + .

    Mye av det viktige arbeidet frivillige gjør burde vært i regi av myndighetene gjennom faste poster på statsbudsjettet slik at lønninger og annet faller på plass.

    så det så !!🙂

  8. Beate Says:

    Det er frivillig. Vil du ikke så skal du.

  9. rubric Says:

    Ernas vinklinger er spennnede.
    Hun påpeker at alle skal gjøre noe for trygden sin. Greit nok det for i dette ligger det at alle skal gjøre noe for pengene de mottar. Noe som er en forståelig ting.

    Dette vil få artige ringvirkninger for det ligger da i kortene at de som mottar penger skal yte noe tilbake og jeg går da ut fra at ytelsen skal så i fohold til det de gjør. Altså noen som får 10.000,- per månded skal gjøre noe. Mens de som får 100.000,- per måned skal gjøre 10 ganger mer. For ikke å snakke om de som får 1.000.000,- per måned de skal da gjøre 100 ganger mer en de som får 10.000,-

    Om vi da tar utgangspunkt i et supermenneske som yter tjenester for samfunnet til det maksimale. Så vil det altså ikke være helt urimelig at trygedede yter en 100 del av dette og dermed arbeider litt for sin trygd.

    La oss anta for å ta litt hardt i at supermennesket klarer å gjøre 3 ganger så mye som et vanlig menneske omsatt i arbeidstimer og at vi i Høyre ånd premierer dette. Da vil vi kunne sette et krav på de trygdede om at de arbeider. 1.000.000,- : 3 / = 333.000 : 10.000 = 3,3 % av det som er det optimale i timer per måned.

    Jeg går ut fra at det er dette Erna mener når hun ønsker at folk skal yte for pengene de får.


Legg igjen en kommentar

