Hvordan en zen-master takler en krise

november 10, 2006

Munkene i et zen-tempel hadde vært livredde. Det hadde nettopp vært et jordskjelv så sterkt at det ristet hele zen-templet, og deler av det hadde rast sammen i skjelvet. Når det endelig tok slutt sa læreren deres:

– Dere har nå hatt muligheten til å observere hvordan en zen-master kan kontrollere redselen sin også når han er utsatt for den største fare. Dere så meg. Jeg fikk ikke panikk. Jeg visste akkurat hva jeg skulle gjøre. Jeg ledet dere alle til kjøkkenet, som er den delen av skolen som er mest solid, og hvor det var minst fare å oppholde seg. Og at det var et godt valg ser dere, for vi har alle kommet igjennom dette skjelvet uten den minste skade.

Men jeg må allikevel innrømme at jeg var noe stresset, på tross av all min selvkontroll. Dette kunne dere se utifra at jeg drakk et stort glass vann, det gjør jeg ellers aldri.

En av brødrene smilte, men sa ingen ting.

– Hva ler du av? spurte læreren.

– Det var ikke vann, det var et stort glass soyasaus, sa munken.

 

The photo is taken by yoshiko314.

 

4 Responses to “Hvordan en zen-master takler en krise”

  1. Inanna Says:

    Hei Beate.
    Må bare si at jeg liker bloggen din – ordentlig rasteplass.
    Alltid like morsomt å lese historiene og annet du publiserer her.

  2. hugen Says:

    God søndag, Beate! – Zen-meditasjon, – lærte ein gong litt om det av ein iherdig rettleiar på nett, men så har det kome på fråstand. Har du eit tips til kvar eg kan få friska opp att prinsippa/teknikken?

  3. Beate Says:

    Inanna, takk for det! 🙂

    God søndag, Enok!

    Jeg vet hvor du kunne henvendt deg i Oslo, men på din side av fjellene kjenner jeg lite til slikt. Men du kan jo ta kontakt med Emmaus eller Areopagos og høre? Sistnevnte har jo kanskje sommerleire med zen-meditasjon.

    http://emmausnett.no/
    http://www.areopagos.org

    Har du lest «Hvem kan stoppe vinden» av Notto Thelle? Jeg tror vi har snakket om den før?

  4. castell Says:

    Artig historie, og flott bilde. Takk for god lesning.🙂


Legg igjen en kommentar

