Sannhetsveien

november 10, 2006

Røverdatter hadde et innlegg om å si folk sannheten for en tid tilbake. I kommentarfeltet på et av innleggene mine har det kommet nye lange tanker om sannhet. Og Inanna ønsker seg dikt.


Så her, Røverdater er noe jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt. Inanna, her er et dikt til deg.

Ein Ferdamann

Ein Ferdamann
vart vis med vegen til sanning
og undrast strleg.
Han var grodd til med ugras.
«Å,» sa han,
«eg ser det har ikkje fare folk her
på lenge.»
So såg han at kvart strå
var ein særskild kniv.
«Vel,» mulla han til sist,
«der er sikkert andre vegar.»

Stephen Crane
Oversatt av Olav H. Hauge

The photo is taken by yoshiko314.

2 Responses to “Sannhetsveien”

  1. Inanna Says:

    Hei Beate🙂
    Tusen takk for diktet!
    Skal tenke nøye over hvilke sti/vei jeg velger ved neste veiskille.
    Tror kroppen min trenger annet enn kniver.

  2. Einar Says:

    Åååh! Nå ble jeg skikkelig glad over å se at det er flere som leser Olav H. Hauge, og endatil hans «Dikt i umsetjing». Fint dikt hadde du valgt ut også.


Legg igjen en kommentar

