Hodja blir rundstjålet

november 20, 2006

En natt våknet Hodja av at det var tyver i huset. Han var vettskremt, og så så stille han kunne og bare gløttet med øynene mens han latet som han sov. En hel bande var det som var på ferde, og alt i huset forsvant i en rasende fart, kjeler og kar, tepper og klær, penger og arvestykker. I det de forsvant ut hørte Hodja at de tok med seg eselet hans og. Da kastet han seg på beina og løp ut og etter tyvene. Da Røverbanden så Hodja red de av gårde. Men Hodja ga ikke opp, han holdt det gående og om han ikke tok tyvene igjen, så kom de seg heller ikke unna.

Slik fortsatte jakten gjennom natten. Til slutt strakte bandesjefen hånden i været og røverne stoppet. Der sto de nå og ventet på Hodja. Etter noen få minutter var han hos dem, pustende og pesende. «Hva vil du» spurte lederen. «Dere har jo tatt alt jeg har», sa Hodja. «Alt jeg har eid i verden er her. Så hvor skal jeg ellers gjøre av meg?»

4 Responses to “Hodja blir rundstjålet”

  1. hugen Says:

    På ein litt bakvendt måte minner det meg om den fattige enkja som la to småmyntar i tempelkista, som var ein øre. «For dei gav alle av si overflod, men ho gav av si fattige råd, alt det ho åtte, alt det ho skulle leva av.» (Markus 12, 41-44)

  2. Merethe Says:

    Hvor får du alle disse historiene fra.

  3. Beate Says:

    Enok, det var ganske spennende!

    Merethe, jeg falt for Hodja første gang jeg hørte en Hodjahistorie på en fortellerfestival, og historier jeg liker, og så forteller mann og barn og slikt, de sitter gjerne godt. Akkurat denne husker jeg ikke hvor er fra? De fleste finnes også i mange versjoner, og noen har jeg hørt eller lest i mange varianter. Hodjahistorier fortelles ofte i fortellermiljøer, og du finner en god del på nett. Tor Åge Bringsvær har også gitt ut en Hodjabok på norsk, men ingen av de jeg har lagt ut her er derfra, det kan være vi har de samme i forskjellige varianter.

  4. Merethe Says:

    Jeg hadde sansen for dette. Skal søke litt.


Legg igjen en kommentar

