Eli, nettdebatt og hvordan saken nå er med denne drittkastinga

november 21, 2006

Jeg har ledd litt av Eli i dag i et tidligere innlegg. Og mange diskuterer. På samme tid er det en del beslekta tema som svirrer i lufta. Linn Ullmann hadde en kronikk om drittkasting.

 

Bullshitteren og løgneren har nemlig det til felles at de er uærlige, men der løgneren må forholde seg til sannheten, vite hva som faktisk er sant for å være i stand til å lyve, så beskjeftiger ikke bullshitteren seg med sannhet og løgn, disse begrepene er helt uvesentlige for ham. Det eneste bullshitteren er opptatt av, er hva han kan oppnå med å si det han sier. Resultatet av utsagnet er det eneste viktige. Det betyr at bullshit faktisk kan medføre riktighet, men ikke nødvendigvis – og det er heller ikke poenget.

«Bare denne manglende interessen for sannheten – denne likegyldigheten til hvordan ting virkelig er – dette anser jeg som bullshittens essens», skriver Frankfurt i boken. Han mener forøvrig at bullshit er en trussel mot hele vår sivilisasjon.

Vox populi kommenterer Valderhaug som igjen kommenterer nettdebatt. Og man kan som VP si at det er noe ironisk i kravet om sensur, men jeg klarer ikke helt å hekte meg på det i dag, for jeg kommer ikke lenger enn til det Valderhaug skriver først:

KONA DI må ha vært utro med en italiener!

Denne påstanden om meg kan dere lese på Internett. Avsender er Linn R. Kanskje er det Linn R ett eller annet, kanskje er det Tor Johan, kanskje er det Finn Ove, kanskje er det en italiener som ikke kjenner til min sivile status, kanskje er det en kamerat som bare er ute etter å fleipe.

Jeg tåler å høre slikt, men det er ikke sikkert at idrettsutøvere eller andre, som ikke er særlig medievante, synes det er greit.

De skal vel heller ikke behøve å gjøre det. For de burde ikke bli utsatt for den personhetsen som vokser seg stadig sterkere i blogger og i nettdebatter.

Jeg har vært aktiv i nettdebatter i et tiår. Jeg har lest baksiden på Romerikets Blad i noen år. Og jeg er helt enig med Valderhaug, jeg synes ikke slikt er greit. Det vrir seg i meg når folk slenger dritt om kjente personer – og det skjer i så stor grad og med så høy temperatur at det ikke er mulig å forbli upåvirket.

Bullshitting, kalte forfatteren Ullman referer til, fra USA som han er.

En ting er Eli sin bullshitting, drittkasting. Det er på en måte greit når hun er en ensom svale, og hun står der som seg selv, og man kan se at også hun har sine skjeve sider. Og det også er lett å se det komiske i det. Men når det blir en mobb, en masse som fyller rommet i diskusjonsprogrammer på TV, på baksiden av aviser, i SMS meldinger som går over skjermen, i debattfora – da gir det et voldsomt inntrykk. Selv om man ikke selv er rammet.

Hvor hard hud er man ment å skulle ha?

 

Det er her Eli kommer inn, med sin kommentar i dag om at hun «både på inn og utpust har vært klar på at hun ikke har ment å såre». Nei, hvem mener vel egentlig å såre? Sånn innerst inne? Vi vil vel bare kaste vår dritt vi og. Trenger å få være litt sure, litt ekle, ta ut på noen andre det vi har av edder og galle. Vi mener jo ikke egentlig å være så jævla slemme som det vi faktisk er. Så ufølsomme, uhøvlede, uhøflige, intolerante, kyniske og egoistiske.

Meg, mitt. Min irritasjon skal fritt kunne øses ut. (Men nei, jeg mener jo ingenting med det. Det ble jo bare sagt sånn… ikke helt på alvor.) (Men han er jo virkelig dum, da.) (Ja, jeg ler av Eli, og det er nok egentlig fordi jeg tror hun har rett.) (Og egentlig har de godt av det.) (For de er så høye på pæra og som Eli sier, ikke oppfører seg som folk flest.) (De synes sikkert jeg er dum og, så da er det jo greit.)

 

Ullmann skriver videre:

HARRY G. FRANKFURT

antyder at den verste formen for bullshit faktisk er «oppriktighet». Vi bryr oss ikke lenger om å forstå sannheten i verden, skriver han, i stedet har vi som mål å forstå sannheten om oss selv – noe som er ikke er mulig, fordi mennesket er flyktig og substansløst.

Likevel: Utsagn som «dette er sant for meg» og «dette er min personlige oppfatning» – oppriktighet! – er blitt uangripelige i all sin sentimentalitet, selvopptatthet og kortsynthet.


2 Responses to “Eli, nettdebatt og hvordan saken nå er med denne drittkastinga”

  1. Tiqui Says:

    Har virkelig ingen kommentert dette før og fortalt deg hvor rett du har!? Dette var godt skrevet og vel talt!

  2. Beate Says:

    Takk for det. Det er egentlig ikke så ofte jeg får kommentarer på «sammfunsinleggene»-mine.

    Kranglene er jeg jo glad for å slippe da!


Legg igjen en kommentar

