Hodja: Den kostbare kappen

desember 8, 2006

 

Hodja var invitert på fest til en rik familie. Den dagen selskapet skulle være så ble han forsinket og rakk ikke å skifte av seg arbeidsklærne sine, de var både fillete og møkkete etter å ha jobbet på jordet. Tjenestefolket plasserte ham i et hjørne, og siden overså de ham fullstendig. Hodja var sulten, og forsto at på denne måten ville han ikke få seg noe mat, så han gikk hjem og skiftet. Litt senere var han tilbake, og nå hadde han på seg en kostbar kappe. Han ble tatt imot av de samme tjenerne, og nå satte de ham høyt oppe ved bordet, og serverte ham mat med det samme.

Da tar Hodja av seg kappen, kaster den opp i maten foran seg og roper: «Spis kappen min, spis!» «Men Hodja», ropte verten, «hva er det du gjør?» «Det var kappen som gjorde at jeg fikk sitter her oppe hos deg,» sa Nasreddin, «da skulle det bare mangle om den ikke skulle få smake på maten». Og ganske rolig helte han en kopp te utover den.

4 Responses to “Hodja: Den kostbare kappen”

  1. RS Says:

    Hodja, hodja, ja för några år sedan när min yngste son gick i småskolan läste han Hodjaböcker och ja, vad många små klokheter det finns i dessa böcker.

  2. Shoaib Says:

    flott historie … husker den fra da jeg var liten, morsomt å lese den igjen!

  3. Beate Says:

    RS: Ja! Er det mange Hodjabøker på svensk?

    Shoaib: Av en eller annen grunn passer den på humøret mitt om dagen. Det finnes en Hodjahistorie for et hvert humør, har jeg funnet ut, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor det ene passer til det andre. Kan du Hodjahistorier som ikke er komme med her enda?

  4. Elin Says:

    Denne husker jeg fra jeg var liten! Bra at noen legger ut slike historier. Koselig å lese de igjen🙂 Og det finnes virkelig en for hvert humør.


Legg igjen en kommentar

