Pompel og Pilt: Byråkratene kommer!

desember 9, 2006

En gang var jeg på kurs med Bjørg Mykle, mamma’n til Pompel og Pilt. Det var et fantastisk kurs på mange måter (og anbefales til alle som måtte få muligheten), ikke bare når det gjaldt dukketeaterkunst og en lang beretning om å være elev av Agnar Mykle, men også med innslag om tanker om liv og samfunn.

En ting husker jeg spesielt godt: De hadde tenkte å lage en oppfølger av Pompel og Pilt, Reparatørene kommer. Den skulle hete Byråkratene kommer. Men så kom 80-tallet, og den byråkratiseringen som kom da var så stor, at det ikke lenger var mulig å lage noe parodi på det, virkeligheten overgikk alt de kunne være i stand til å lage selv.

Jeg tenker ofte på dette. Når leger skriver at de ikke lenger har tid til pasienter, pga av pairveldet de må igjennom. På lærere som må dokumentere hver eneste dag, ikke bare med hva man skal gjennomgå, men hvorfor og hvordan og med hvilke hjelpemidler. Jeg tenker på det når ungene kommer hjem, og jeg skal fylle ut skjem hver 2. uke på om jeg synes de har jobbet godt, om det var for mye eller for lite arbeid, og må huske å underskrive når læreren igjen har skrevet at hun har lest det jeg skrev. Og det ungen skrev, for barnet må jo også dokumentere seg selv:

Har jeg jobbet bra denne perioden? Kunne jeg jobbet bedre? Hvilket fag jobbet jeg best i?

Og alt som leses skal selvfølgelig føres opp i leseloggen. Så vi teller Donaldblader og Harry Potter-bøker så trykksverten spruter.

Da jeg for en stund siden fikk noen timer hjemmehjelp i uka satt mannen og ei fra kommunen i to timer og svarte på spørsmål om meg. Om jeg er i stand til å vaske meg selv. Om jeg spiser pent. Om jeg har god hygiene. Om jeg går på do. Dama fra kommunen sa de overhode ikke hadde noe bruk for det, men det var pålagt, så da er det jo bare å bruke noen årsverk på dette og. Og kanskje blir det en rapport om det. Som blir liggende på et kontor. Og kanskje lest. Om mine dovaner. God lesning sier jeg.

For alt må dokumenteres. Det har en verdi i seg selv.

Hvilken verdi? Det må man kanskje være en Gorgon vaktmester for å forstå?

Registrere, dokumentere, konkludere, anbudisere, katalogisere, verifisere.

 

 

4 Responses to “Pompel og Pilt: Byråkratene kommer!”

  1. Iskwew Says:

    Muligens er Torleiv Svendsen Lillehammers svar på Gorgon vaktmester :o)

  2. fr.martinsen Says:

    Litt på siden men,

    jeg syns spørsmålet «kunne jeg jobbet bedre» er nedbrytende stort sett. Svaret vil alltid være «ja». Og det gjør egentlig ikke noe godt å hele tiden tenke på det. Jeg tror ikke det er den erkjennelsen som faktisk får en til å jobbe bedre.

  3. Beate Says:

    Det er ikke på siden.

    Det er veldig til kjærnen av problemet her.

    Det er nedbrytende.

    Jeg kjenner jeg blir litt sån sta og amper, og før ungen til å lære seg sitater som «Don’t let school interfere with you education.» (Twain)


Legg igjen en kommentar

