Dette med norsk i alle gudshus

desember 14, 2006

det er en ting jeg ikke har sett noe sted enda, og som derfor må frem. Her. Og nå. Som noen har fått med seg, selv om det har druknet litt i sykemeldinger og akevitt, og overdrivelser av både hvor ille en tale var og hvor bra den var, er et forslag om at det skal snakkes bare norsk på møter i gudshus.

Ja og svensk og engelsk da, det kom etter at journalisten spurte hva vi skulle gjøre med svenske kyrkan. (Ja, vi har en slik i Oslo. Og også en angelikansk.)

Men en god regel for slikt må jo være å gå frem med et godt eksempel? Eller hva? Jeg forslår at vi i første omgang krever at den norske kirka i utlandet skal gå over til å bare bruke morsmålet der de hører til. Slik at gudstjenester i sjømannskirker heretter skal foregå på japansk i Japan, engelsk i London, og selvfølgelig spansk i Spania.

Tross alt høres «halleluja» ganske likt på på de fleste språk. Og det samme gjør «amen».

5 Responses to “Dette med norsk i alle gudshus”

  1. Avil Says:

    I lokalavisa var det en mann som hisset seg opp over at «de som ikke elsker Gud vil likevel bruke sin makt over Guds hus» og argumenterte mot statskirka.
    Hvis staten skulle pålegge alle å snakke norsk i alle gushus, ville jeg få enda et argument for å skille stat og kirkeliv.

    Men hovedargumentet er og vil alltid være at de fleste av oss ikke tror på Gud, og da blir det bare så innmari teit å skulle styre over måten de troende vil ha sine gudstjenester.

  2. Beate Says:

    Jeg kan ikke egentlig se et eneste argument for å ha en statskirke, så jeg har ikke lett så veldig etter argumenter for skille. Det er en selvfølge.

    Men jeg skulle nå allikevel gjerne sett det sjømanskirkeargumentet servert til Frp.

    Ikke minst burde «husker du» sangarrangementene på Gran Canaria gjennomføres på spansk. De kan jo bruke Katia Cardinal sin oversettelse av Prøysen?

  3. rubric Says:

    Jeg blir stadig og uten unntak sterkt overveldet over hva alle vet om Guds vilje.

    Hvilken visdom.
    Hvilken klokskap.

    Skal man tro noen har Gud også fått en adresse og et hus. Der går de inne og tjener Gud sier de. Jeg lurer på om Gud trenger tjenere. Jeg lurer på så mangt. Men jeg tror Gud forstår Norsk, Arabisk og Engelsk. Og jeg tror ikke Gud trenger hjelp av staten til oversettelser.
    Om Gud bruker språk da..

  4. Sexy Sadie Says:

    Enn hvis brukerne av gudshuset snakker noe annet enn norsk da?

  5. Beate Says:

    Neida, det bryr vi oss ikke om. Integrering betyr jo at det skal snakkes norsk, enten man kan, vil eller ikke.

    Vil du ikke så skal du, her er ingen tvang.


Legg igjen en kommentar

