Jeg er et gammelt troll

desember 14, 2006

Hvordan ser et troll ut?

Hva er trollets natur?

Er et troll en ting, eller mange ting?

Hvorfor lurer jeg på dette? Det er egentlig mange diskusjoner og tanker som svirrer rundt i hodet mitt, og jeg tenkte jeg skulle forsøke å lage litt orden i kaoset. Her er det noen forskjellige innfallsvinkler:

– Er troll onde, farlige, og bør avlives så fort som mulig? Mange som tenker på troll som en arketype på en type ondskap sier ja. Tor Åge Bringsvær sier nei. Trenger vi mytiske skapninger som bare er dumme, onde og som kan være den enkle fienden? Personlig heller jeg litt til ja. Jeg liker tanken på det. Å formulere en kraft som vi skal være på vakt mot og avlive. Som sprekker når sola skinner på den. En fiende som er farlig, grådig, men dum, slik at man kan vinne med list og lempe, ikke muskler og våpen.

– Men om opprinnelsen til trollene er jotnene, hva da? For jotner er så visst mer en dette, med sin Loke, sin Trym og sin Skade.

Den samiske varianten av troll er Stallo – og stalloer kan være så mangt, ikke minst en nordmann eller en lensmann. Ekte troll, med andre ord.

Og hvordan ser troll ut? Noen har sagt at vi har fått en delt velsignelse i det at Asbjørnsen og Moe ble så godt illustrert – for samtidig som eventyrenes form ble konservert, så ble også bildene vi hadde av den norske myteverdenen mer statiske. Vi fikk en standard for hvordan troll skulle se ut, som senere har vært litt vanskelig å fri seg fra.

På samme måte som jeg er glad for at folk som Gaiman og Bringsvær har gyvd løs på norske myter med sin tolkning, så blir jeg glad hver gang jeg finner bilder som utfordrer ideene om hvordan troll og andre skapninger skal se ut.

Og mens jeg forsøker å røske opp i fantasibildene mine så sitter jeg her og synger med Borretzen: Jeg er et gammelt troll.

 

10 Responses to “Jeg er et gammelt troll”

  1. Neppe Says:

    Det finns en finlandssvensk folklorist som har doktorerat på finlandssvenska troll😉
    Hennes avhandling heter «The Genre of Trolls» och hon heter Camilla Asplund Ingemark.
    Och nej… jag har inte läst den – men jag äger den.

  2. Beate Says:

    Ja?

    Det høres spennende ut. Og hvordan tegner man troll i Finland, egentlig?

  3. rubric Says:

    Når jeg var barn ble trollet mektig fremmed og rolig. Ikke ondt. Men man skal trå varsomt for trollet kan våkne og da vet vi ikke helt hva som skjer.

    Men trollet er vanskelig å vekke. Det sover i tusentalls år. Og selv når det våkner kan det bringes til ro ved varsom og god oppførsel.

    Dette er et intrykk som er en sum av mange historier og fortellinger. Stemmer det med andres forhold til trollet?

    Altså ikke entydig ondt.
    Men en makt som kan være en trussel men som ikke er det om ting går rett for seg. En slags sovende vokter..

  4. Beate Says:

    Jeg tror det sterkeste inntrykket mitt var det at det ble til stein i sola.

    At det ikke tålte lys.

    For meg har det blitt et symbol på mange ting her i livet, ting som er skremmende, farlig. Som makt og maktmisbruk, baksnakking og fraksjoneringer. Men også vanskelige tanker og følelser. Men som altså bør opp og frem i lyset, og at der tar man livet av det som er det farlige.

  5. rubric Says:

    Jeg er nå glad i barndomstrollet mitt jeg.
    Skal vedde på at det holder øye med oss.

    Best å passe seg.🙂

    Trollet har nok en plass i alle barns vireklighet.
    Det er faktisk utrolig spennede tema for barndommens fantasier former jo veldig mye av de vi er som voksne.
    Og trollet er en autoritet i mange nordiske barns tanke verden.

  6. Beate Says:

    rubric, det var akkurat slike opplevelser jeg håpet å få høre om. Takk.🙂

  7. Neppe Says:

    Såg du vad jag kunde – skriva över texten i höger kolumn😀

  8. Beate Says:

    Ja, det skjer når ordet eller bildet er lengre enn 500 pixler.


Legg igjen en kommentar

