God jul!

desember 23, 2006

Fra jeg var liten har jeg hørt at at vi har et «juleproblem»: At julens «egentlige» budskap blir borte i pakkejag, julebord og julemuzak. Men den dagen jeg stoppet opp og tenke slo det meg at jeg var fri til å forme min egen jul slik jeg vil ha den. Det er vi alle. Hva er da problemet?

Julemysteriet er det sentrale i min gudstro og min livstro. Og i mitt liv.

Hva er jul for meg? Jul er å stå alene i mørket. I angstens lammende mørke. Stå der og kjenne krigsfrykten. Frykten for å miste sitt eget liv. Kjenne redselen for å tape ansikt. Bitterheten over en tapt familie. Det er å lide under mobbing eller tap av jobb og anseelse. Jul er å ikke ha krefter til å gå lenger, og å ha mistet Gud. Jul er å stå alene i all den lidelse som mennesket til alle tider har kjent.

Jul er å stå der og kjenne på håpløsheten. Ikke pakke den vekk i silkepapir og rømme fra den mens en løper fra butikk til butikk. Det er å lytte til de vonde tankene, ikke overdøve dem med muzak. Jul er når jeg er tilstede i sjelens mørke natt. Da er det underet skjer: Oppe på himmelen ser jeg en stjerne lyse. Større, sterkere og vakrere enn noen annen. Og i det øynene mine vender ned til jorda, får jeg se Ham igjen. I et nyfødt barn som bringer håpet og livet inn i verden.

(Maleri av Geertgen 1460-1490)

5 Responses to “God jul!”

  1. Iskwew Says:

    Ahhh dette var så vakkert skrevet, Beate. Takk. Dette er det julen handler om.

    Jeg har en kantete forhold til julen, og jeg har et perifert forhold til dens egentlig budskap. Men det handler om håp og nye muligheter, forandring og løfter om en annen fremtid. Og det fikk du virkelig beskrevet her.

    Takk, og ha en fin jul. Våre veier krysses nok snart. Håper jeg.

  2. Rockette Says:

    Mange varme tanker sendes i din retning Beate. Ha en riktig fin jul

  3. Victoria Says:

    Hei Beate🙂 Ha en riktig god jul!

  4. Merethe Says:

    I går fikk jeg vite at julen handler om å vise kjærlighet og fortelle sannheten.

    Ha en fortsatt fin jul.

  5. Lothiane Says:

    Nydelig beskrevet, Beate. Gåsehud over hele kroppen. Dette traff meg virkelig rett i mellomgulvet.


Legg igjen en kommentar

