Det geniale med wordpress.com

januar 9, 2007

Det er mange som er er på jakt etter et nytt sted å ha bloggen sin, jeg har lyst til å anbefale wordpress.com. Jeg har ikke blogget andre steder, men jeg er så fornøyd med wordpress at det fortjener en liten hyllest, sammen med noen praktiske tips for nye wordpressbrukere.

– Det er gratis, men med muligheter for å betale om man vil ha flere muligheter.

– Det er reklamefritt. Dvs, det skal vist være reklame på noen av sidene, på en eller annen måte, men jeg har ikke funnet det enda.

– Det er drevet av en gjeng som ser ut til å ha det gøy, og som koser seg på jobben. De svarer kjapt på mail, forsøker hele tiden å gjøre konseptet bedre og ser i det hele tatt ut til å være en gjeng idealister. (Ja, jeg er svak for sånt.)

– Det er intuitivt lett å bruke administrativt, og fyller alle mine behov for hva jeg vil administrere på egenhånd.

– Det er lett å legge inn bilder. (Selv bruker jeg Image Shack.) Man kan hoppe mellom å bruke en editor eller html redigering. Editoren ligner på den man har i forum som bruker vBulletin.

– Oppretter man flere blogger på samme bruker er det lett å administrere alle.

– Man har muligheten for å lage private blogger, der bare inviterte kan komme inn og se. Perfekt for å holde familie og venner oppdatert på privatlivet, enten det er barnebilder man vil vise frem eller familiesladder man vil fortelle om – men ikke til hele verden.

– Det er vistnok lett å overføre poster fra andre bloggsystemer. (Og vil du forlate WP.com får du med deg alle postene dine, samt kommentarene, det har jeg ikke sett andre steder.)

– WP.com har selvføgelig også laget en liste over hva de har å tilby, den finner du her.

I tillegg til slikt, så er det en del funksjoner jeg også setter pris på:

Muligheten til å følge egne kommentarer: Som gammelt forummenneske er det også noen ting som frustrerte meg mer enn noe annet da jeg begynte å blogge – mulighetene til å følge opp diskusjoner. Jeg husket jo knapt hvor jeg hadde surfet innom og enda mindre hvor jeg hadde lagt igjen kommentarer. Jeg forsøkte etter hvert et verktøy som het cocoments, men fikk det ikke til å fungere godt. Når jeg surfer rundt på wordpressblogger, og legger igjen kommentarer der, så er det derimot lett å se om jeg har fått svar. Det finnes det en egen side for «My comments» – der kan jeg følge alle diskusjonene jeg deltar i parallelt. Dette er hovedgrunnen til at jeg blir så fornøyd når andre bloggere ender opp med WP.com, det gjør det enklere for meg! Og det fører i alle fall til at jeg oftere er innom og at jeg mer aktivt følger med på hva som skjer i bloggene deres.

Venneblogger: Jeg kan skrive inn navn på de bloggene jeg vil følge. Innlegg fra disse kommer opp på en egen side «My friend surfer».

Surfing på tema: Vil jeg lete opp nye blogger er «My tag surfer» et alternativ, der kommer det opp innlegg som ligger under samme tag/tema som jeg har laget meg på min blogg. Kjekt å se om det er noen andre som skriver om ting som tegneserier og religion.

Men det er også andre gode måter å surfe på nye blogger: WordPress.com har en funksjon som heter «Top blogs«. Der kan man lete opp blogger sortert etter språk. Man kan velge mellom «Growing blogs«, «Top posts» og «Top blogs«. Det er ikke minst genialt om man vil se hva man blogger om i andre land, enten det er Danmark og Sverige eller andre språk man behersker. Så har man også mulighet til bare å surfe uten mål og mening med å trykke på en pil øverst på siden på en hvilken som helst WP.com-blogg (om man er logget inn), eller man kan se de siste postene som her lagt inn fra hele verden i Dashbordet sitt.

Blogrollen er lett å betjene. Man lager egne kategorier som det passer en. Å linke inn nye sider er også lett, man har en funksjon som heter «link this» som legges inn øverst i browseren, og kommer man til en side man vil ha med trykker man bare på denne.

Dashbordet er nevn allerede, dette er selve sentralen i administreringa av bloggen. Her får man en oversikt over hva man har gjort i bloggene sine i det siste. Og man får også se hvem som har skrevet de siste kommentarene i bloggen, samt hvilke kommentarer jeg har lagt igjen i andre WP.com-blogger. De norske listene fra Top Blogs er også her, samt de siste innleggene på all verdens WP.com-blogger. Det er også snarveier herfra til de funksjonene man oftest bruker, ikke minst denne:

Blog Stats: Ifølge WP.com-staben så brukes den ekstremt ofte, og det er vel noe de fleste bloggere kjenner seg igjen i… WP.com har en statistikkside med graf over besøk, søkeord for å nå bloggen, hvilke linker folk har fulgt for å finne bloggen og hva de har lest. Det finnes sikker andre statistikkverktøy for å se mer, men dette er absolutt nok for å bli hekta.

Spam: For de som er plaget av spam – på WP.com ser man knapt noe til det. De har installert Askimet, og det fungerer bra, helt uten at man må svare på koder eller gjøre noe for å kommentere. Jeg begynte å blogge for 8 måneder siden, og Askimet har stoppet mer enn syv og et halvt tusen spaminnlegg i denne tiden, jeg behøver ikke engang gå inn og slette dem i filteret.

Oppetid: En gang i løpet av disse 8 månedene har jeg opplevd at noe på bloggen var nede. Det gjaldt kommentarfeltet og det tok noen timer – og det var varslet med informasjon om arbeid på serveren. Selve administreringa var litt treg en periode i høst, men dette har de utbedret.

Valg av templates/utseende: Jeg vet noen har klaget på få valgmuligheter. Jeg fant min layout med det samme, og har holdt meg til det siden. Men så vidt jeg har forstått så er det mulig å forandre og gjøre det meste selv om man betaler for det. Det legges også stadig til nye templates slik at utvalget vokser hver måned, og også for oss som ikke betaler så jobbes det stadig med å gjøre de malene som finnes mer og mer fleksible for forandring. Da jeg kom for 8 måneder siden var det blant annet ikke mulig å skifte farger eller legge til sitt eget bilde øverst på siden, det er det i dag med en rekke av malene.

You tube og musikkavspilling har også kommet med som muligheter i høst.

Ping og trackback: Sider man linker til pinges automatisk. Det er enkelt å legge inn trackback. (Nå om dagen virker det ikke helt godt til bloggrevyen og bloggarkivet, men jeg vet ikke hvor feilen ligger?)

FAQ og supportforum: Dette finnes og her har jeg fått svar på alt jeg har lurt på i stort og smått.

31 Responses to “Det geniale med wordpress.com”

  1. Undre Says:

    Jeg er hjertens enig!

    Du glemte forresten å skryte av muligheten for å lage tilleggssider til selve bloggen.😀

    Det jeg tror ikke helt stemmer lenger er muligheten til å importere andre blogger fra Blogger/Blogspot. Jeg tror den muligheten falt bort da Blogspot gikk over til beta-versjonen sin.

  2. Beate Says:

    Det er sant, jeg har ikke tenkt over at man ikke kan det alle steder.

    Om det ikke er mulig å importere fra blogger/blogspot, så er det i alle fall en god grunn til å ikke bruke disse! Om man senere vil ha sitt eget domene så er det jo trist om alt forsvinner eller må legges inn manuelt.

  3. olava Says:

    Og det er så deilig med folk som kan mer enn en sjøl, da er det bare å lese og plukke opp de gode tipsene🙂 Skal nok inn og titte litt mer på lenkene og forklaringene dine etterhvert! Men er enig; wordpress tiltalte meg med en gang. Har prøvd et par-tre andre ulike bloggverktøy, blant annet et kommersielt – og jeg synes hittil at wP er det beste og letteste og peneste😉

  4. Beate Says:

    Du var jo den eneste bloggeren jeg kjente. Så jeg tok det du hadde jeg, og det har jeg ikke angret på.

  5. olava Says:

    he he, det er jo litt morsomt å tenke på da🙂

  6. Beate Says:

    Man kan ha gruppeblogger. Det glemte jeg å si. Det virker bra.

  7. tordenlill Says:

    Hei!

    Her står jo alt jeg sikkert kommer til å lure på etterhvert som jeg skjønner litt mere.
    Veldig oversiktelig.

    Og så et dumt spørsmål sikkert….hvordan få opp smiley’s?

  8. Undre Says:

    Smileys er «koder»

    : – )🙂

    Osv.
    😎 åtte-strek-parantes

  9. Beate Says:

    Forsto du det, Tordenlill?

    Du skriver de slik du ville gjort i SMS, eller på et forum, her er den to oversikter:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Smilies#Western_style

    http://www.diskusjon.no/index.php?act=boardrules#smilies

  10. tordenlill Says:

    Ok:-)

    Skjønner8-)

  11. tordenlill Says:

    Nei, det gjorde jeg ikke he he*SMILE!*

  12. tordenlill Says:

    Med mellomrom går alt så meget bedre🙂

  13. Sonja Says:

    Tusen takk! Dette innlegget var det som gjorde at jeg til slutt (etter nesten 2 måneder på gjerdet) valgte WordPress til den ordentlige bloggen min.

  14. Beate Says:

    Sonja, høres veldig bra ut! Har jo fulgt med i øvelselsbloggen og.

  15. hugen Says:

    No har visst skeptiske meg vore på bloggen i tre månader – ALLEREIE! Det er ein stor skilnad på å drive med heimeside og å blogge, – og eit skikkeleg dilemma. Men bloggen skal ha mykje bonus, og eg melder meg visst ikkje ut med det første. Har tvert imot planar om (kanskje) starte ein blogg nr. 2. Takk til Beate og Sexy Sadie for pådriv og støtte! Men, enten eg vil det eller ikkje, eg saknar visst Lysfontenen … gjer nok det …. merkeleg nok …… kvifor? ….

  16. Beate Says:

    Enok – det er litt hyggelig synes jeg at du savner fontenen. Jeg har funnet andre forum som jeg frekventerer. Men det går rykter om at det snart skal startes ett nytt som kanskje kommer til å åpne et nytt som blir bra, da skriver jeg en liten mail det deg. 🙂


  17. […] 13th, 2007 Det er tid for årets første surf! For noen dager siden hadde jeg en post der jeg reklamerte varmt og ivrig for wordpress.com som bloggehjem. Noen sa i kommentarfeltet at dette var det som skulle til for å få de til å bestemme seg for WP […]

  18. zhayena Says:

    Jeg synes det hadde vært fint om du brukte .com endingen om nettopp WP.com slik at folk ikke forveksler reklameringen din med det normale WP-scriptet. Det er folk som leter seg fordervet etter wp.com funksjonalitet når de legger inn fullversjonen på egen webhost, fordi de ikke er klar over at det er to forskjellige script/ tjenester.

    Du glemte forresten å nevne «admin-bar»‘en du får opp når du er innlogget. Denne gjør det enkelt å legge til andres wp.com blogger i bloggrullen, vennesurferen med mer.

  19. Beate Says:

    Hei zhayena, jeg brukte wordpress.com både i overskriften og den første gangen jeg skrev om det i teksten. Inledningen sier jo at det handler om et sted å ha bloggen, ikke om et bloggsystem? Men jeg skal ha det i bakhodet.

    Ellers, takk for tips om adminbaren, det er sikkert flere ting og som jeg ikke har med og ikke vet om, kom gjerne med dem.

  20. zhayena Says:

    Det var visst i den andre posten din du bare brukte WP (Distré i dag, visst..).

    Tror du har nevnt det meste av gratis tjenestene. Ellers kan man betale for å bruke eget domene, få endre css, mer plass -> står under upgrades.

    wp.com er veldig for de som ikke vil stri med egen host/ databaser, oppgraderinger.


  21. […] PS: Trenger du mer bearbeiding for å bli en WordPresser, så se Beates rasteplass’ Det geniale med wordpress.com. […]

  22. Beate Says:

    Nja, der sier jeg jo ingenting om funksjonaliteten i WP.com, så at jeg ikke har med .com-en i hver setning der tar jeg ikke så tung.

  23. Shoaib Says:

    Heisann, du jeg lurte litt på dette med å «følge egne kommentarer», hvordan gjør man det? For ikke å nevne snapview som du har?

  24. Beate Says:

    Wow, gratulerer med eget domene!

    Men å følge kommentarene sine, det gjelder bare om man har blogg på WP.com. Det du kan gjøre derimot, er jo å registrere deg her, uten å ha en side her, da kan du også sjekke kommentarene dine på wp.com, skulle jeg tro? Eller du kan ha en side her du ikke bruker som utgangspunkt.

    snapiew er også et tilbud på wp.com, men det skulle jeg tro man kan legge inn på egen side og. For slikt er det lurt å sjekke på http://wordpress.org/

    Så du forresten meldingen min til deg, angående en mail jeg sendte?

  25. Shoaib Says:

    Beate, nei ikke sett noen mail fra deg?

  26. Undre Says:

    Psst: Snapview er noe WordPress prøver ut på 10 % av bloggene sine nå om dagen. Jeg antar at de har valgt seg den 10 % som er mest besøkt innenfor hvert språk.

    Om man bruker WP som «bloggbase» er det sikkert mulig å legge det til på en eller annen måte – men ikke spør meg hvordan.😉

  27. Beate Says:

    Shoaib, jeg forsøker igjen, og bruker den g-mailadressen du bruker i kommentarfeltet.

    Undre, det er tilgjengelig for alle nå, du må bare gå på utseende, og velge «extras».

  28. Undre Says:

    Aha! Det var bare det at jeg for et par dager siden leste at de prøvde det ut hos 10 % av bloggene.

  29. Thomas Says:

    Jeg vil gjerne poengtere at det går an å importere fra Blogger igjen.


Kommentarer er stengt.

