Meme – saken er pistol, om løgn og sannhet

januar 10, 2007

Litt sånn i ekstasen over at i de to eneste memene om løgn og sannhet hvor jeg har lest hele lista har jeg hatt rett, (Esquil og Shoaib) så henger jeg meg på.

Inspirert av Shoaibs lek med geværer så tar jeg først 7 påstander om pistoler og slikt. En er løgn:

1) Jeg har vært siktemålet for flere geværer i Nord Irland, den nærmeste var bare et par meter unna. Den siste gangen strakk vi hendene i været.

2) Jeg har vært omringet av en flokk soldater som siktet på meg i Guatemalas jungel, de var skjult i buskene, og kom så frem en etter en.

3) Jeg skulle gjerne kunnet langt mer om våpen enn jeg gjør i dag.

4) Jeg skulle gjerne visst langt mindre om våpen enn jeg gjør i dag.

5) Jeg har blitt tilbudt geværet til en av vaktene foran den amerikanske ambassaden i Oslo. Han var vakt, jeg var demonstrant, og han sa «vær så god, ta denne, vil du ikke prøve».

6) Ungene mine får ikke lov å skyte med luftgevær.

7) Jeg overvar, og snakket med amerikanske styrker i Guatemala under invasjonen av Panama.

 

Og så 7 om helse, inspirert av Iskwews ME-blogg:

1) Når jeg sa at jeg bare hadde lest hele lista til Esquil og Shoaib, så kommer det av at jeg har problemer med å lese, og som oftest får jeg ikke med meg lange innlegg. (Med mindre jeg skriver dem selv, eller jeg har hatt en lang pause først.)

2) Når jeg ser film gjør jeg det med ørepropper, og lyden slått av.

3) Om jeg vil ha en god dag – så er oppskriften å ligge helt stille, med lyset slått av, og ingen lyd i dagene før.

4) Om jeg har en så god dag at jeg kommer meg ut, og får gått en liten tur i skogen, så blir de neste dagene atskillig bedre.

5) Når jeg hadde blitt så dårlig at jeg ikke kom meg ut av senga så tok det mange måneder før jeg ringte legen min. Da jeg endelig klarte det, så fikk jeg beskjed at han ikke ville snakke med meg på telefonen, for det kunne han ikke ta betalt for.

6) Når jeg trener får hjernen mindre oksygen.

7) Når jeg sover til langt på dag, så sovner jeg også bedre om kvelden.

 

Jeg tagger Inanna, for det er alt for lenge siden det kom noen post fra henne sist. Og Anne i Albania, for hun fortjener enda flere lesere. Det er noe av det mest geniale i det norske blogguniverset.

9 Responses to “Meme – saken er pistol, om løgn og sannhet”

  1. Røverdatter Says:

    Jeg tror begge nr 4 er løgn.

  2. Esquil Says:

    tror jeg også. logisk må jo løgnen i oppgave 1 være 3 eller 4, siden de motsier hverandre.

  3. Beate Says:

    Hm. Jeg lurer på om jeg skal vente litt med å gi svar, det får komme litt senere i dag.

  4. Karl Anders Says:

    Yupp. Begge nr 4 er løgn.
    Tror nå jeg da…

  5. Beate Says:

    Nei, det er ikke 4 som er riktig i pistolsaken.

  6. olava Says:

    Noen kan jeg jo svaret på her, men jeg tror at det er nummer seks i den første og nummer fire i den andre?

  7. Beate Says:

    Hm. Sånn går det når det dukker opp folk som har kjent en det meste av livet. Jepp. 6 og 4 er det.

    Jeg fatter ikke at dere tror på nummer 5 på den første. Fremdeles tror jeg liksom at jeg drømte, det er det mest absurde jeg har vært med på.

  8. Røverdatter Says:

    Men hvorfor i all verden kan du så mye om våpen, og ikke minst hvorfor har du vært i kontakt med disse på mer eller mindre absurde måter?

  9. Beate Says:

    Røverdatter, jeg kan jo ikke så mye om våpen. Men hadde vi hatt en våpenfri verden hadde jeg ikke kunnet noe, eller visst noe, og det hadde vært så mye bedre. Derav nr. 4.

    Hvordan jeg har vært i kontakt med disse våpnene?

    Vel, det i Gutatemala kan du lese om her:
    https://beatesrasteplass.wordpress.com/2006/06/26/50/

    Det i Nord-Irland var jo vanlig på den tiden jeg var der, sånn sirka 16 år siden. Da kjørte de rundt i tanks i gatene, og siktet inn en etter en. Også når du skulle over en bru sto de vepnet til tennene. Og alltid dette at de siktet deg inn. Den gangen de var veldig nære oss, og sjåføren endte med å rekke henda i været var på en grenseovergang, der han kjørte litt feil, og plutselig sto de der inntill bilen, med oss på kornet.

    Det utenfor ambassaden i Oslo var jo helt merkelig. Det kan jeg ikke si noe som helst om. Jeg sto på en fredelig demonstrasjon, og en fyr kom bort og ville småsnakke, med geværet rundt halsen. Plutselig tar han den, rekker den til meg og spør om jeg vil holde det. Sykt. Jeg sa nei.


Legg igjen en kommentar

