Ukas gåte, og litt om hensikten med gåter

januar 15, 2007

Da jeg var liten tenkte jeg det var juks å svare på gåter man kunne. Poenget var vel å gjette dem? Olav Bø sier derimot i boka «Utsyn over norsk folkediktning» at sjøl det å huske gåta, både oppgaven og svaret var like viktig, fordi det var opptrening av minnet. Bare enkelte gåter er det mulig å finne ut av ved å tenke logisk. Ofte er disse kalt egentlige gåter, og de er bygd opp slik at om man kombinerer de opplysningene man får, så skal det være mulig å finne frem til løsningen.

Men det er et problem med mange av de gåtene vi har fått overlevert. Slike gåter kalles også miljøgåter, og med rette, man må ha en del kunnskap om det miljøet slike gåter er oppstått i for å klare å knekke dem. Mange av de gåtene vi har handler om redskaper på gårdsbruk som man sluttet å bruke for mange tiår – eller hundreår siden. Eller dyr og miljø man tidligere var omgitt av dagstøtt, som man nå ikke lenger ser så mye til. Om man bodde i den rette stua, skulle denne være rimelig enkel, tar du den? Og skjønner du hva slags stue det er snakk om?

 

Full av grå ull,

men ingen kan ta en neve full.

11 Responses to “Ukas gåte, og litt om hensikten med gåter”


  1. Røyk? Røykestue?

  2. phalloides Says:

    En nabo i øst ville sagt sauna/badstue.

  3. Beate Says:

    Ja, det er reøyk. Og tiden dette var en gåte like engkal som «hva er det som går og går og aldri…» var den gang røykestuene var vanlige.

    Er det like mye røyk i en bastu, phalloides?

  4. phalloides Says:

    Vanndamp i massevis.

  5. Beate Says:

    Sånn sett, ja!

    Men røyk og damp oppfører seg litt forskjellig, jeg ville ikke tenkt på damp som ull?

  6. Tromp Says:

    Beate skriv: Men røyk og damp oppfører seg litt forskjellig

    No vel ja. Samme ULLA for meg.. hehe. Ellers vil eg seie at eg har sansen for konseptet ditt med gåter og vitsar.

  7. Beate Says:

    Så bra Tromp!🙂

  8. phalloides Says:

    Jeg legger inn protest! Røyk er også vanndamp. Kan du ikke godkjenne svaret under tvil da i det minste? Jeg tar dette meget alvorlig og bryter jo snart sammen her.

  9. Beate Says:

    Jeg gir meg over, phalloides, damp i gråteform kan jeg ikke stå for!

  10. Droopy Says:

    Jeg tok den, men skjønte ikke at det var en konkurranse dette her.🙂

  11. Beate Says:

    Nei, det er ingen konkuranse? Bare lek!


Legg igjen en kommentar

