Mer gåteteori og tre hjemmesnekra gåter

januar 23, 2007


I boka jeg viste til i forrige uke skriver
Olav Bø at det ikke oppstår nye gåter i vår tid, og at mange derfor virker så arkaiske.

Det er jo ikke helt rett, det er mange nye gåter, men de aller fleste er av typen vitsegåter og tullegåter, ala denne: Hva er det som er lite og blått og kjører i all fart bortover vannet? Svar, et blåbær med påhengsmotor.

Så er det en rekke nye som stort sett handler om død, fordervelse og tabuemner som er oppe i nyhetene, enten det er i kjølevannet av Bjugnsaken, sultkatastrofer i Somalia eller rasisme. Jeg skal ikke ta noen av dem her.

Men han kan ha rett i at det oppstår får av de logiske gåtene, de som har flere ledd, og der man kan gjette seg frem til svaret. Men det skulle jo være enkelt å konstruere noen egne. Her er to jeg har laget og testet på barn (som gjettet de raskt) og en tredje som er ny for anledningen. Reglene er: Det skal være flere ledd. Hver for seg er det ikke mulig å gjette svaret, og det er ikke en korrekt gjengivelse av det man skal gjette, det sier bare noe om en enkelt egenskap eller karaktertrekk ved det man skal frem til. Legger man setningene sammen derimot, skal man kunne klare å kombinere de forskjellige egenskapene og finne frem til tingen. Prøv sjøl, det er ganske morsomt!

 

1         

Frem i det hvite går veien min,
opp og ned, rundt og bort,
hele tiden mot høyre.
Sporene mine blir stående.

 

En annen variant om det samme

 

Ut i det hvite reiser jeg
følger du sporene mine
får du vite det jeg vet.

 

 

2

Ser du inn i dette vinduet
kan du se hele den vide verden.

 

3

Hos meg kan du dele marerittet
om blodet som rant i Sierra Leone
og duggen du kjente mot bare tær
da du våknet og gikk ut.
Tar du halvt fra det ene og halvt fra det andre
finner du hva jeg er.

           

 

32 Responses to “Mer gåteteori og tre hjemmesnekra gåter”

  1. allikin Says:

    Jeg eier ikke fantasi, så jeg synes alle tre var vanskelige.

  2. Allikin Says:

    Åh. Plutselig skjønte jeg den første. (Men ikke alle svinger mot høyre. ;-))

  3. Beate Says:

    Nei, slikt behøver ikke å være helt riktig, det er to forskjellige ting, som begge er rett hver for seg, om enn ikke ned i minste detalj. Det er liksom ikke så farlig.

    Og du forsto det allikevel.🙂

  4. Allikin Says:

    De to andre tror jeg at jeg har skjønt nå, men jeg er usikker. Kan jeg gjette «høyt» eller ødelegger jeg moroa da?

  5. Beate Says:

    Svarene bruker å komme kjapt her, så bare si ifra, du! 🙂

  6. Allikin Says:

    Den siste tipper jeg er «diamant».

    Den andre er jeg mest usikker på, men jeg gjetter «skjerm» som i TV- eller dataskjerm.

  7. Avil Says:

    No skjønar eg at eg er dum som eit brød.

  8. Beate Says:

    Nei, det er ikke diamant, men hvordan tenkte du deg frem til det?

    Det andre er ikke helt, men det er i nærheten.

  9. Beate Says:

    Det virker da ikke slik. Har du sett meg forsøke å løse gåter? Som her?

    Jeg er helt elendig. Det er derfor jeg må lage dem sjøl.

    http://historieforteller.wordpress.com/2006/10/17/en-gate/

  10. Allikin Says:

    Duggdråpe=diamant
    blod-diamantene fra Sierra Leone

    Men det var altså på jordet.

    :tenker videre:

  11. Allikin Says:

    Er svaret»speil» på nr 2?

  12. Beate Says:

    Det var ikke på jordet, det var lurt tenkt. Men svaret ligger i siste setning:

    Tar du halvt fra det ene og halvt fra det andre

  13. Allikin Says:

    Jeg er blank.

  14. Beate Says:

    Som speilet.

  15. Inanna Says:

    Hmm… vet ikke helt om dette stemmer men her er nå mine forslag:

    1. ord på et hvitt ark (ser her bort fra arabisk og persisk skriftspråk som går den andre veien)

    2. et forstørrelsesglass – et vindu du kan se hele verden gjennom (tenkte først på et teleskop eller en kikkert men kom så på at begge deler består jo av forstørrelsesglass)

    3. TV – televisijon

  16. Beate Says:

    Godt tenkt Inanna.

    Det er nesten riktig nummer en, men det er selve redskapet som er svaret – pennen.

    Toeren er ikke rett, tenkt mer på selve ordene – vindu, vide verden.

    Treeren er på en måte i riktig «familie». Men se på ordene som skal deles i to, der finner man svaret semantisk.

  17. Allikin Says:

    Nå synes jeg vi må få fasiten snart.

  18. Allikin Says:

    Åh. Internet Explorer. Eller en nettleser, da. Nå skjønte jeg det.

  19. Allikin Says:

    Og så den siste. *vri hjernen*

  20. Beate Says:

    Veldig bra!

    Nærmere bestemt gjennom Windows får du tilgang til the world wide web.

  21. Allikin Says:

    Tja. Jeg er jo klar over at du har laget gåten selv, men jeg vil på det sterkeste protestere, siden man får tilfang til WWW fra Mac og UNIX også. Svaret må derfor være *nettleserens* programvindu.😉

  22. Beate Says:

    Ja jeg vet det. Men det er ikke poenget. Gåter må ikke være nøyaktige på den måten, og selv vi som hater/misliker eller bare vet at det finnes noe mer en windows må tilkjenne dem retten til å være «vinduet» i en slik gåte. 😉

  23. Allikin Says:

    Men det er jo mer logisk at det er programvinduet. *sutre*

    Nå skal jeg legge dette bak meg og gå videre til oppgave tre.

  24. Avil Says:

    Nå må du forklare 3-eren.

  25. Beate Says:

    Allikin driver jo og jobber med den, og hun tar den garantert.

  26. Allikin Says:

    Øh. Dette hadde jeg glemt.

  27. Beate Says:

    Men jeg husker!

  28. O Says:

    Kan 3-eren være «bloggen»?

  29. Beate Says:

    Hurra!

    Det ikke bare kan det, det er det!

    En blogg er svaret!

  30. Beate Says:

    Ja, det blir jo bloggen siden jeg skrev duggen. Jeg hadde tenkt dugg, ikke duggen.


Legg igjen en kommentar

