Det motsatte av kjærlighet

januar 24, 2007

 

 

Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, men maktsyke.

Sagt av Kristin Kongsdatter i Vera Henriksens Stavkjerringa.

 

 

 

 

8 Responses to “Det motsatte av kjærlighet”

  1. Karl Anders Says:

    Og jeg som trodde det var likegyldighet…

  2. Beate Says:

    🙂

    Det er jo det man har «lært».

    Men jeg likte godt denne og. Kanskje enda bedre.

  3. Allikin Says:

    Eller ondskap.

  4. Beate Says:

    Det har jeg ikke hørt før. Glodhet og ondskap har jeg liksom tenkt mot hverandre. Men det er kanskje også kjærlighet?

  5. Avil Says:

    Da blir det motsatte av kjærlighet (til andre) at man bare er opptatt av seg selv (på bekostning av andre).

  6. Beate Says:

    Ja, det er nok noe slikt som menes. Og det ga nok ekstra mening sett i forhold til at Kristin Kongsdatter levde mitt i kongestridene i Norge.

    Men sånn jeg forsto det stammet det fra østkirken.

  7. Goodwill Says:

    Jeg synes kjærligheten er så vakker og god at det skal få stå for seg selv, som en bauta, uten en motsats som skygge.

  8. polyamori Says:

    TRIADE

    Hånd i hånd i hånd
    vandrer vi sammen

    Min kjærlighet til deg
    blir ikke mindre
    av at du elsker en annen
    og at en annen elsker deg

    hud mot hud mot hud
    sover vi inntil

    Min kjærlighet til deg
    blir ikke større
    av å stenges inne
    og å begrenses
    til å bare gjelde oss to

    Liv mot liv mot liv
    lever vi inn og ut av hverandre

    *


Legg igjen en kommentar

