Fra fugleunge til en som kan fly på egne vinger

januar 27, 2007

 

Enda et sitat fra en av Vera Henriksen sine bøker. Inspirer at Avil sin Ljos i kjømda så måtte jeg dra frem noen uleste bøker, og noen godleste og titte i de på nytt. Fra før hadde jeg bare lest Sagaens kvinner av Henriksen, men nå må jeg se til å skaffe meg noen flere. For de er en nydelig inngangsport både til sagane, skaldetradisjonen og Norden i brytningstiden mellom den norrøne tro og kristentroa.

 

 

Det var også den våren da jeg tok til å se meg om, se på en ny måte. Jeg hadde vært en fugleunge i redet, en som alltid ventet at andre skulle bringe meg det jeg trengte, og som pep og følgte meg sveket om ingen kom. Nå oppdaget jeg hva mine egne vinger kunne brukes til, at de bar, at de kunne føre meg hvorhen jeg ville. Og jeg tok til å søke mine egne steder og veier, felle mine egne dommer over mennesker og hendelser.

Dronning Astrid (kona til Olav den Hellige) i Dronningsagaen av Vera Henriksen

7 Responses to “Fra fugleunge til en som kan fly på egne vinger”

  1. Avil Says:

    Vera er tøff. Veldig.


  2. I følge Snorre var Olav digres svenske hustru (Astrid?) hærtatt før hun ble gitt som hustru til Olav. Tenk det. Tihi!

    What is

  3. Shoaib Says:

    Bringer tilbake gamle minner, slukte alt av Vera Henriksen i ungdomsskolen. Var veldig fasinert av norrøn mytologi og leste mye om den tiden en periode. Det var morsomt og lærerikt, og VH sine bøker var noen av de beste.

  4. Beate Says:

    Hun er faktisk ganske ny for meg, jeg har jo visst om henne, men ikke begynt å lese henne. Men hun har en befriende fortellerstil, jeg liker så dårlig de som skriver historiske romaner og bruker kunstig språk.

  5. impen Says:

    Jeg har ikke lest noe av Vera, men jeg har Stavkjerringa i bokhylla og skal jammen begynne på den nå.

  6. Avil Says:

    Eg må visst på biblioteket, kan eg merke.

  7. impen Says:

    Jeg liker Vera. *leser*


Legg igjen en kommentar

