Og hvorfor i alle dager skal man ha en blogg?

januar 29, 2007

Det er mange nye bloggere om dagen, ikke minst fra folk som også er aktive på diskusjonsforum. Og da kommer spørsmålene fra de som selv ikke har blogg: Hva er vitsen med å ha en blogg?

Denne diskusjonen kommer med jevne mellomrom på diverse forum. Jeg har rotet frem ett innlegg jeg skrev for mindre enn et år siden. Nærmere bestemt et par måneder før jeg selv begynte å blogge:

 

Driver og surfer litt rundt på blogger. 

Det slår meg at jeg for det mest synes de er ytterst kjedelige. Og at det meste av funksjonene til en blogg allerede har bedre alternativer:

– Hjemmesider. En blogg er for de fleste bare en hjemmeside det er lettere å oppdatere. Jeg begynte på nett i et ifi-miljø og digger hjemmesider, selv om det er lenge siden folk lagde slikt. Men de første hjemmesidene var som bloggene i dag, jeg ser ikke den store forskjellen. Bare at man i bloggene på død og liv skal fortelle meningene sine om alt i verden, det opplever jeg at man gjør bedre på…. 

– Diskusjonsgrupper. På diskusjonsgrupper så skriver man mindre i et tomrom enn i en blogg. Jo, man kan få svar i en blogg, men jeg liker bedre dynamikken på et diskusjonsforum, eller et fagforum eller interesserforum. Da får flere stemmer bedre plass, man får ikke denne ego-greia bloggene er. Om man vil skrive langt, og kanskje artikler også, så er det forum hvor man har muligheten til å gjøre det.

En blogg kan fungere bra om den er en skikkelig infokanal for nytt man er opptatt av, eller svært treffende kommentarer. Da har den en avisfunksjon. En god blogg for meg er derfor en slags uavhengig nyhetsformidler av en god journalist eller formidler. Men de har jeg funnet ytterst få av.

Blogger er stort sett som å skrive dikt, og gi det ut i små lefser på eget forlag.

Synes nå jeg.

 

 

Ja, sånn kan man begynne og  så ende opp som blogger…

Hva var det som gjorde at jeg i løpet av en slik diskusjon fikk lyst til å prøve bloggingen? Rett og slett fordi den gamle hjemmesiden min forsvant, og da jeg uansett ikke hadde oppdatert den på mange år fordi det var for tungvint, så fant jeg ut at en blogg var enklere å oppdatere.

Dessuten blir blogger lest i større grad. Og har man skrevet noe man synes fortjener å bli lest, så er det grunn god nok.

 

 

 

17 Responses to “Og hvorfor i alle dager skal man ha en blogg?”

  1. Avil Says:

    Eg kunne sikkert sagt noko klokt, eventuelt noko skikkeleg dumt. Men no skal eg berre seie sanninga: Eg byrja med dette bloggegreiene fordi eg leste bloggen din, eg.

  2. green2blogg Says:

    Mitt intrykk er at bloggere leser blogger, spør man ikkebloggere om de leser blogger skjønner de ikke spørsmålet engang.

  3. Beate Says:

    Avil: Da har det jo vært godt for noe, i alle fall, denne bloggen.

    grenn2blogg: Eventuelt er det de som stiller det, og er opptatt av det. De som blogger gjør det jo fordi de faktisk finner en eller annen mening med det.

  4. Mathilde Says:

    Fra dagbok til blog. Utvikling.

  5. Lin Says:

    Noen bruker forum som «blogg». Andre bruker blogg som blogg. For en del handler det vel først og fremst om HVOR de poster greiene sine. Ikke OM de gjør det.

    Så hvorfor skrive på nett i det hele tatt? Fremfor dagbøker i hver sin skuff rundt omkring? Som Mathilde sier…utvikling. Det finnes mange skriveglade mennesker rundt omkring i verden og jeg er glad for at de deler.

  6. Beate Says:

    Mathilde: Ja. Og ikke mist synes jeg det er flott med hobbyblogger og andre blogger som viser hva folk lager. Det kan jeg sitte og bare nyte. Lenge og vel.

    Lin: Vi skriver fordi vi ikke kan la vær, og fordi folk rundt oss ikke gidder å høre på oss lenger. :knegg:

    På den måten kan vi skravle så mye vi vil, lydløst!

    Men jeg tenker på det som et alternativ til de gamle diskusjonsklubbene. Det er en hobby og en interesse. Jeg liker å diskutere ting som opptar meg. Og både i forum og blogg kan jeg finne likesinna, det er jo kjempedeilig!


  7. Jeg bifaller det innlegget om blogger av Beate. Det er umåtelig mye teit som publiseres på blogger, men innimellom er der lyspunkter. Flere lyspunkter enn det er i diskusjonsfora (alt hva jeg har lest i så måte er skikkelig teit). Jeg tror imidlertid det er vanskelig å peke på en bestemt motivasjon for å blogge. Noen vil skrive dagbok, noen vil vise andre hvor glade de er for det nyfødte barnet sitt, noen vil vise hvor my de kan, noen vil være med i gjengen, noen vil endre kjæresten sin, og noen vil endre verden. Uansett hva motivasjonen måtte være så er der lite å hente på å lese andres blogger med mindre de er skrevet i troen på Gud. I troen på Sønnen – på Herren Jesus Kristus. I ’faith’. Da, og først da, er blogger interessante, vet vi. Det helt spesielle med bloggene rent teknisk sett, ved siden av publiseringsformen, er det at de kan kommenteres. Og jeg tror at formen i så måte påvirker innholdet på bloggen:

    HONOUR

    Honouring the one and only
    is what man in England do.
    The Son of God is in the few
    exhibiting the hub – the holy.

    Honouring the number one
    man in Unites States will do.
    And also he, through gates anew,
    will be the one – to God the Son.

    Jeg skriver blogger fordi jeg vil … alt det jeg skrev over. Tror jeg. Tihi! ‘v’

    The Creed

  8. Beate Says:

    Anders: Jeg henger med på det første du sier.

    Og det før meg til å tenke slik:

    Blogging er en måte utfolde seg kreativt på.

    Og også en form for tagging eller grafitti. 😉

  9. hugen Says:

    Blogging kan brukast til det meste, – mange skriv dagbok, og ære vere dei for det! Det gir kraftige impulsar på å stadig forundre seg over og vere glad for mennesket. Og få øving i sosial kompetanse.

    Her på bruket har eg nettopp dradd i gang ein blogg for «Prillar-Guri på Bjørke». D.v.s. ein blogg for eit fellesskap/ei offentleg sak.

    Du er velkomen til å sjå innom, – og legg gjerne igjen ei helsing!

    http://prillarguri.wordpress.com

  10. Avil Says:

    Jeg vil gjerne at Beate samler seg en bok, men bloggene til ME-folk er uansett uten sidestykke.

  11. Sexy Sadie Says:

    Jeg bare endte opp som blogger også. Tok egentlig ikke noe bevisst valg.

  12. Genese Says:

    Og så er jo din blogg til glede for oss andre. Det må jo være en grunn nesten i seg selv.🙂

  13. impen Says:

    Jeg blogger fordi jeg har lyst. Jeg synes det er grunn god nok. Tidligere hadde jeg en blogg som vel kunne betegnes som en dagbok og ble flittig brukt i en vanskelig livsperiode. Jeg innbiller meg at blogging kan være godt for mange. Man har et sted hvor man kan øse ut av seg, og det har vi alle godt av. Uansett hva vi driver med, og lar oss berøre av.

  14. Martin Gjesdal Says:

    Blogg er et stort begrep. Jeg har startet blogg for å utfolde meg faglig på mitt område. Det er også mange andre som bruker det i en slik profesjonell sammenheng.


  15. Beate,

    Det andre jeg ville peke på var forskjellen mellom en hjemmeside (en tradisjonell nettside) og en blogg. (Men en teknisk «blogg» kan en jo gjøre til en selvstendig nettside, selvsagt.)

    «Kilroy was here». Tihi!

  16. Beate Says:

    Takk for tanker alle sammen, jeg tror jeg må skrive en ny post om hva jeg tenker nå etter å ha lest dem alle sammen.

  17. Beate Says:

    PS: Genese, er det der du har blitt av!

    Jeg har savnet bloggen din.


Legg igjen en kommentar

