Smellene er noe av det vanskeligere å takle

januar 29, 2007

Det er mye man må lære seg å finne seg i når man skal leve med ME-en. En av de vanskeligere tingene synes jeg, er de smellene man går på.

I dag har jeg vært litt tøff. Jeg har surfra litt for mye. Det fører til hodepine, tåkehode og smerter i skuldre, armer og hode. Men jeg er så heldig å ha forholdsvis god kapasitet i hodet sammenlignet med kroppen, selv jeg skriver tall feil, hopper over ord, tenker ett ord og skriver ett annet, leser noe annet enn det som står i en større grad enn folk flest. Og jeg er heldig, for jeg blir raskt så bra igjen i hodet om jeg bare hviler.

Da er det annerledes med kroppen.

Og det er den jeg har vært litt for tøff med i dag. Etter å ha ligget våken i 3-4 timer var det tid for tur på badet. Så kom barn hjem med venner. Og naboen var hjemme. Jeg gikk de 20 skrittene det tar og banket på døra der for å spørre om de ville ha noen klær mine barn var vokst ut av. Det ville de. Så jeg gikk tilbake og hentet de, sto så og snakket i noen minutter.

Og ungene som hadde kommet hjem var så skjønne. Det er litt forbasket å være den som blir servert hele tiden, så nå foreslo jeg at vi kunne lage varm sjokolade sammen, med vann og pulver med melk i. Jeg hentet en krukke i et skap. Nå var jeg gåen, skalv og måtte sette meg ned overalt hvor jeg kom. Der jeg kom var det sølete etter frokosten. Jeg hentet klut, tok vann på den, tørket av. Tørket av et sted med smuler, skylte klut, hang den opp. Det kjentes utrolig deilig og godt ut å være i stand til å gjøre noe slikt. Aldri hadde jeg trodd at jeg skulle glede meg over noe som helst av vasking og tørking, men sånn har det altså blitt.

Men nå pep alle varsellamper i kroppen, og jeg kom meg til seng igjen mens barna hentet melk og honning og skje til meg. Og håndkle når jeg skalv så fælt at det meste rant ut av koppen.

Nå ligger jeg her og har hatt en fantastisk time med ungeprat og litt bruk av kroppen. Det hadde vært utenkelig for et halvt år siden. 

Men så kommer det som er vanskelig å takle. En ting er skjelvingen, afasien og det jeg kjenner fysisk i dag. Men jeg vet ikke hvordan dagen i morgen blir. En slik utskeielse av fysisk aktivitet kan gi meg tre dårlige dager med smerter, kvalme og gjøre at jeg ikke kan ha noe særlig med ungene å gjøre de neste par dagene. I verste fall gir det meg to-tre uker med voldsom halsvondt og influensasymptomer med en dasj magesjau på toppen.

Det skulle jeg gjerne sluppet.

Men selv det er det mulig å takle. Jeg er blitt så bra nå at jeg ikke lenger er redd for sykehjem og for å bli så dårlig at jeg ikke kan bo hjemme eller ha kontakt med andre mennesker. Da jeg gikk på den verste smellen i mai satt skrekken i i flere måneder før den slapp.

Nå har jeg begynte å glemme raskt igjen. Helt til jeg ligger der i en ny smell og forbanner kvalme, smerter og helsa nord og ned.

 

 

18 Responses to “Smellene er noe av det vanskeligere å takle”

  1. Gurney Says:

    Da lærte jeg meg et nytt ord – «afasi» – «manglende evne til å tale eller formulere sine tanker i meningsfylte ord». Det er ikke det jeg forbinder med deg! Uansett veldig godt å se deg på din «spacewalk» – et lite steg for menneskeheten, men 20 kjempeskritt for deg. Måtte prisen ikke bli for høy, og skrekken forbli i skyggene for godt. Takk for fine klær.

  2. tordenlill Says:

    Håper kvelden,natten og morgendagen farer pent med deg.
    Kjenner så godt igjen den følelsen du beskriver med å være med,ta del i aktiviteter.
    Selv så enkle som å tørke av et bord.

    Jeg kan enda huske første gangen jeg tørket av stuebordet etter flere mnd.i senga.Get ga meg en merkelig følelse av å være med i familie-samfunnet…

    Redselen for å ha gjort så mye at en blir verre igjen for uker/mnd er en evig trussel.

  3. Mathilde Says:

    Ønsker deg mange gode dager. Mange.

  4. frydefull Says:

    Nå skjønner jeg hva du sliter med. Ingen vet hvor godt det er å være frisk før man har erfart hvordan det er å være skikkelig syk.

    Håper du får mange gode dager, og at de dårlige bare blir færre.

    Tårny

  5. Sexy Sadie Says:

    Du må ta vare på deg selv, Beate. Ikke press deg selv.

  6. Allikin Says:

    Jeg nøyer meg med å gi deg en virtuell *klem*.

  7. Avil Says:

    Jeg bare klemmer litt, jeg.

  8. Sissel Says:

    Gode tanker.

  9. kleppe Says:

    Takk for at du deler Beate.

  10. Impen Says:

    *klemmer på*

  11. Karl Anders Says:

    Sterkt å lese Beate!
    Klem!

  12. Goodwill Says:

    Veldig, veldig sterkt å lese, et innblikk i en tilværelse som det vanskelig å forstå rekkevidden av…

    Håper du får til mange små skritt etterhvert🙂

  13. Einar Says:

    Tusen takk for at du deler fliker av hverdagen din med oss andre. Det er sterkt å lese, og det gjør noe med meg.

    Håper dagen derpå ble bedre for deg enn fryktet.

  14. Beate Says:

    Takk for kommentarene alle sammen, det er ikke så lett å svare på slikt.

    Einar, nei, det står ganske dårlig til fremdeles.

  15. Marion Says:

    Og dette hadde jeg sannelig godt av å lese, her jeg sutrer over brystbetennelse og et midlertidig problematisk underliv etter fødsel. Å leve med kronisk sykdom og fortsette å være et ålreit menneske er ikke for hvem som helst. Det virker som du klarer det bra🙂

  16. Victoria Says:

    Jeg er så imponert over deg, Beate.
    Som Einar skriver over her: det gjør noe med meg å lese det du skriver. Det gjør mye FOR meg også. Jeg stanser opp, og tenker etter.

  17. au-au Says:

    Beate da, hvordan fant du på å gjøre alle de tingene på samme dag? *se strengt på*😉
    Ta vare på deg selv nå da🙂

  18. Ana Says:

    Åh, dette så jeg ikke før nå. Dette er så altfor, altfor kjent. Den blandede følelsen av mestring og tap på samme tid. Jeg hadde en sånn smell i forrige uke, selv om jeg er mer stabil nå enn på lenge. Og ønsket om å gjøre noe hyggelig for barnet sitt selv om det koster så mye. Ta vare på deg selv Beate, det er utrolig vanskelig å balansere dette her.


Legg igjen en kommentar

