Ukas gåte: Om gåter som ikke kan gjettes

januar 31, 2007

Det finnes gåter som ikke kan gjettes. Om jeg spør: Hva så jeg på for 5 minutter siden, så er det ingen måte dere kan vite det. Allikevel, til min forundring, så er det en helt lovlig gåte om man har en gåtekonkurranse, og vi finner en rekke slike gåter i alt fra norrøn mytologi til rettssaker!

I Hervarar saga har Odin kledd seg ut som Gestumblinde, og er med i en gåtestrid på liv og død. Til slutt spør han:

Kva mælte Odin
i øyra på Balder
før han vart på bålet boren?

 

Dette var det jo bare han sjøl som kunne svare på. (Denne gangen ga ikke motstanderen seg da, han hogg etter Odin, men Odin fløy bort som en falk.)

Men for at det skal være noen rettferdighet her i verden, så skal jeg stille en slik gåte med å sitere et kjent litterært verk, og til forskjell fra den stakkaren som ikke kunne svare og som derfor tapte konkurransen så regner jeg det som sikkert at mange av dere både vet svaret, og kan gi det sammen med navnet på personen som spør, og stedet der det ble spurt.

 

«Hva har jeg i lommen?»

 

10 Responses to “Ukas gåte: Om gåter som ikke kan gjettes”

  1. solståle Says:

    … er det gamle bilbo baggins?


  2. det er bilbo som spør gollum om dette ved roten av tåkefjellene i boka Hobbiten :O)

  3. radiohode Says:

    Dårlig gjort med en sånn gåte overfor oss (minoriteten) som mener Ringenes Herre rett og slett er det største møl som har rammet oss.

    Nei, takke meg til «Hotel Cæsar», altså!

  4. Allikin Says:

    Dette er fra Hobbiten, radiohode, ikke Ringenes Herre.

  5. Allikin Says:

    Og hvordan man kan mene at noe er møl uten å ha lest det, er forresten en smule merkelig.;-)

  6. radiohode Says:

    Hobbiten,Vomitten whatever.

    Ting som dreier seg om små mennesker som snakker rart er rett og slett av svært begrenset verdi. Uansett! Trenger ikke lese mye for å skjønne såpass.🙂

  7. Marte Says:

    Å Beate, nå kom jeg til å tenke på det folkeeventyret om presten og klokkeren. Biskopen er så irritert over at han ikke får satt fast presten (som egentlig er klokkeren som har kledd seg ut) at han til slutt spør:
    – Hva tenker jeg på nå?

    Og den smarte klokkeren svarer:
    – Du tenker at det er presten som står foran deg, men der tar du feil, for det er klokkeren.

    Hva hadde bilbo i lomma?

  8. Avil Says:

    Bilbo hadde Ringen i lomma.

  9. Beate Says:

    Marte, det hadde jeg glemt, det var et godt eksempel ja!


Legg igjen en kommentar

