Den fantastiske bloggingen!

februar 3, 2007

For noen dager siden hadde jeg en post som het «Og hvorfor i alle dager skal man ha en blogg», der jeg oppsummerte litt av hvorfor jeg for ett år siden ikke så noen mening i blogger eller det å blogge.

Jeg fikk så mange gode svar at noen tanker har falt på plass.

Først, det er en del typer blogger som det er lette å forstå meningen bak – temablogger og informasjonsblogger av alle slag. Men hva med de som er halvveis dagbøker, betraktninger personlige beretninger som spriker i alle retninger? Enten de er mammablogger, katteblogger, hobbyblogger, sonitusblogger eller alt på en gang. Det er mange som spør i fullt alvor fordi de ikke forstår, eller fordi de er nysgjerrig.

I en av de tidligste bloggpostene mine skrev jeg om hvordan jeg opplevde at noen forum er som en diskusjonsklubb. Nå tenker jeg vel at blogger også er slik. Man har noe man har lyst til å snakke med noen om, noe man har lyst til å dele, og så gjør man det. Og så viser det seg at det finnes mennesker med samme interesser, som har lyst på å snakke om akkurat det samme. Det er et lite under, ikke minst for oss med litt småsære interesser eller som vil samtale om såpass tunge og alvorlige temaer at vi ikke uten videre kan ta det over gjerdet med naboen eller i lunsjen på jobb.

Rundt årtusenskiftet var det et tema som var oppe: «Den gode samtalen». På radio, TV, aviser og i bøker etterlyste man den gode samtalen. Jeg tror vi fant den. Den er her og nå, i blogger og på forum. Man setter seg ned, man setter av tid, og man samtaler. Om stort og smått, men overraskende mye om det en virkelig brenner for og har på hjertet. Og det gir gjenlyd. Temaer sprer seg fra blogg til blogg, nye tanker blir tenkt, nye samtaler innledes, nye mennesker blir fortrolige samtalepartnere.

Og ikke bare det, man gjør det med en enorm raushet! For man setter seg ikke ned i en krok og passer på at ingen lytter. Tvert imot, man gjør det på en slik måte at hvem som helst kan få lov å lytte om det virker givende, og også delta og komme med sine innspill og tanker til det som blir sagt. Det gjør at hver og en av oss kan få lov til å surfe rundt og lytte til andre som gir av seg selv, og vi får ta til oss alt hva vi trenger og har bruk for av det som blir sagt.

Er det ikke det ganske fantastisk?

The photo is taken by yoshiko314.

(Helt til slutt i et lite PS. Som med de fleste ting jeg ikke liker/ikke forstår vitsen med handlet vel irritasjonen over blogging for ett år siden mest om at meg selv. Jeg var sur på bloggingen. Det ene var at jeg var så glad i forumformatet, og med bloggingen forsvant flere av de seriøse skribentene dit, og det ble færre mennesker lot seg overtale til å finne frem til gode forumer for god debatt. Med andre ord, færre mennesker å være sosial med på forum. Det andre var at jeg var sånn halvveis snurt over å ha blitt gammel og utdatert. I all viraken rundt blogging og bloggere hadde alle glemt oss, de første med hjemmesider som fikk den samme oppmerksomheten 10 år tidligere. Jeg hadde behov for å si «ha, jeg var kul en gang jeg også.»)

10 Responses to “Den fantastiske bloggingen!”

  1. Avil Says:

    Eg trur også at blogging er ein måte å vere MEIR sosial på, for oss som har bura oss inne i eitt forum lenge.

  2. Genese Says:

    Bra sagt. Men for all del: bloggingen må ikke bli erstatning for et virkelig liv. Men bloggingen har gitt meg meget, og gir meg meget. Selv om jeg tidvis mer eksistensielt spø meg hva dette skal være godt for.

  3. Beate Says:

    Og hvordan forklarer du at blogging ikke er en del av det virkelige liv? 😉

  4. Avil Says:

    Eg kjenner meg ganske verkeleg her eg sit foran skjermen.

  5. Genese Says:

    # Beate

    La meg presisere: Om livet for meg blir «jeg og min pc» kan du godt si at dette er virkelig. Men med avstand til det levende livet utenfor det cybersamfunnet jeg da befinner meg i. Og også cyberliv vil dø om kontakten med det andre blir borte, eller kanskje bare bli en fantasiverden.

  6. Avil Says:

    No sit eg her foran pc-en, går litt til og frå den, akkurat no sit mor mi bak her og drikk kaffi og sonen min har eit puslespel han strevar med, men det går visst greitt utan meg. Og no luktar det visst bæsj, så eg skal ut og skifte bleie.
    *dreg RL inn i VR*

  7. Genese Says:

    # Avil

    Hehe. Da klarer du integreringen. Et godt eksempel på hva jeg mener.🙂

  8. Beate Says:

    Genese, men det du snakker om her er ikke eksklusivt for pc-bruk. Det er en balanse man må finne med alle aktiviteter i livet, enten det er frimerker, hagearbeid, poker, bøker, jobb eller hobby. Det handler ikke om at det man bruker pc-en til er mindre del av livet enn andre ting.

    Tvert imot, pc gir en jo mulighet til å ha kontakt med mennesker i rl som man ellers ville måtte ringe eller skrive brev til for å ha kontakt. Man kan nå større mengder mennesker, og ha kontakt med flere på enn gang enn man ville hatt med telefonbruk og brevbruk.

    Måten man kommuniserer på er ny, men verdien av kommunikasjonen er vel ikke noe mindre enn annen kommunikasjon i rl?

    Og en fantasiverden er det i alle fall ikke, med mindre man bare spiller eventyrspill med seg selv på pc-en? 😉

    Pc-en er jo bare et verktøy, blir det ikke litt rart å snakke om «meg og min pc» da? Akkurat som «meg og min postkasse»? Eller om man skriver på en roman, «meg og min roman»?

  9. kleppe Says:

    Det blir litt slik «meg og min pensel» hvor man frykter at den skal ta over fro virkeligheten fordi den tilhører noe fantasifullt. Da lager man seg et bilde av denne penselen som gjør den til noe den ikke er.

    «Meg og min telefon» hvor man inbiller seg at det som sies i telefonen er bare fantasi og uvirkeligheter.

    Meg og det jeg ser sier og gjør? Hvor man mener at det man sier skriver ser og gjør er bare fantasi?

  10. Donpedro Says:

    Jeg synes det er ok å lese litt blogger, men synes forumformatet er bedre for kommunikasjon.


Legg igjen en kommentar

