Hodja: Alderen på pyramidene

februar 3, 2007

Hodja er en historisk person. Det betyr ikke at historiene om ham er «sanne» (selv om noen nok er det), eller at det ikke oppstår nye Hodjahistorier. For det gjør det – helt nye historier blir skapt, men man bruker også vitser som man synes passer Hodja og putter ham inn i dem.

Ofte synes jeg ikke dette går så bra, jeg tror de fleste av mine favoritter er av det eldre slaget, skjønt det vet jeg jo ikke. Her kommer det en som jeg ikke er helt sikker på om kler Hodja så godt, men jeg liker den litt allikevel. Og den passer så godt sammen med den forrige, der Hodja ble spurt om sin egen alder.

Hodja var på ferie i Egypt, og sammen med sin kone var han på en guidet tur til pyramider og museer. De sto sammen med de andre turistene og hørte på guidens foredrag. «Disse pyramidene er 5000 år gamle» sa guiden. «Der tar du feil» sa Hodja, «for den pyramiden er 5003 år gammel». De andre tittet på ham og noen nikket imponert, men guiden så litt mer misfornøyd ut.

Senere inne i museet tok guiden frem en vase, og fortalte at den var 2500 år gammel. «2503» korrigerte Hodja. Nå hadde guiden fått nok og spurte hvordan Hodja mente han kunne sette datoen så nøyaktig. «Det er veldig enkelt», sa Hodja, jeg var her for tre år siden og, og jeg husker så tydelig at du sa den var 2500 år gammel da».

One Response to “Hodja: Alderen på pyramidene”


  1. Har lest en plass at pyramidene er 10.000-12.000 år gamle. Har faktisk lest flere bøker om det og det som sies der virker ganske velfundert, men er jo i strid men ortodokse meninger i feltet. Usikker selv, men heller til til 10-12-tusentallet sjøl.


Legg igjen en kommentar

