Ukas gåte: Kunnskapsgåter

februar 6, 2007

Kunnskapsgåter, læregåter eller pedagogiske gåter – det er gåter som er litt beslektet med de uløselige gåtene i det at de ikke kan løses med mindre man har en viss kunnskap. Vanligvis handler det om kunnskap om mytologi og/eller religion.

Her kommer to fra forskjellige deler av den norske arven:

Det er ikke Guds ord
og ikkje menneskeord
og ikkje djevelens ord,
men det står i Bibelen.

Kven er dei to
som har ti føter,
tre auge
og ei hale?

(Det burde jo vært en samisk gåte i dag, men det har jeg ikke, noen som har?)

 

18 Responses to “Ukas gåte: Kunnskapsgåter”

  1. Esquil Says:

    det siste er kanskje odin på hesten sleipner?

  2. Beate Says:

    Og det er bare så riktig!
    🙂

  3. Avil Says:

    Den andre klarte til og med eg, men sidan eg er litt stutt går det treigt med den første.

  4. Beate Says:

    Tull på deg. Som det står her over, dette handler om kunnskap. Enten vet man, fordi man har lært, eller så vet man ikke. Du er like stutt som en fullvokst Betula pubescens.

  5. kleppe Says:

    Ormen?
    Sa ikke den noe om at «alle spør etter eplemost eller noe sånt? Eller var det, «an apple a day keeps the doctor away?»

    Han var uansett eplekjekk.
    Og var hverken Gud eller Satan.

  6. Beate Says:

    Nei, det var nok ikke slangen som var svaret. Gåta er fra en eller annen lærbok i Bibelen fra 1600-tallet, og i følge Luthersk lære så var vel slangen nettopp Fanden sjøl.

  7. kleppe Says:

    Gabriel? Han med måkevingene?

  8. Beate Says:

    Nei, ikke han heller.

    Men det er et par engler innblandet i episoden. Jeg husker det var en historie som gjorde stort inntrykk på meg når jeg leste barnebibelen som barn. Og jeg sjekket med sønnen i dag, han kunne historien godt han og.

  9. Anders Says:

    Hvis svaret på gåten er ‘det’, så har det selvsagt sammenheng med at gåten ble skrevet av en latin-språklig. I følge min latinske ordbok er ‘dat’ ikke et ord i det latinske språk. «Errare humanum est,» sa de, hvor ‘est’ må være en bøyning av ‘essentia’ («vesen»). Tihi! Tenk det.

  10. Anders Says:

    (En bestemmelse av ‘dativus’ («dativ») er egentlig meningsløs.)

  11. O Says:

    Uhm… Så «engler» er svaret, eller? Ble litt forvirret nå, kjenner jeg.

  12. Anders Says:

    Ingen grunn til det.

  13. Beate Says:

    Nei, engler er ikke svaret.

  14. Lothiane Says:

    Si hva svaret er da…?🙂 *nysgjerrig*

  15. Beate Says:

    Bileams esel. 😉

  16. Caroline Says:

    Hva sa eselet?

  17. Beate Says:

    «Hva har jeg gjort deg siden du nå har slått meg tre ganger?» «Er ikke jeg ditt esel som du alltid har ridd på helt til denne dag? Har jeg noen gang hatt for vane å gjøre slikt mot deg?»


Legg igjen en kommentar

