Når bøkene snakker sammen

februar 28, 2007

Først leste jeg Historien om en forbrytelse i ti bind, av Sjöwall og Wahlöö. Den var krim med kommunistkritikk av samfunnet, med portretter av forbrytere mer sympatiske enn offeret.

Så leste jeg Gulldronning, perledronning avMargaret Skjelbred. Jentungene Signhild spør morfaren

– Men morfar, hva er en kommunist?
– Det er en som er så opptatt av rettferdighet at han av og til går litt av skaftet.

Også her får vi portrettet av en forbryter som er mer sympatisk enn mannen hun dreper.

Så kom Biens hemmelige liv av Sue Monk Kidd. Der jenta i Gulldronning, perledronning var vitne til at moren drepte stefaren, er det her den lille jenta Lily som holder pistolen som går av ved en feiltagelse og dreper moren.

Begge de to jentene bringes tilbake til seg selv ved hjelp av et godt voksent menneske som forteller eventyr og historier. Signhild har morfaren, som hadde stukket av og ikke vært til stede for moren hennes. Lily hadde kvinnen August som ikke var hennes biologiske mormor, men som hadde fungert som mor til hennes mor.

Til slutt leste jeg Ulvenatten av Tom Egeland. Og her var samfunnskritikken i sentrum igjen, og det klønete politiet hadde vandret fra Sverige til Norge. Den eneste forbryteren som hadde noen sympatiske trekk her var jenta som hadde mistet moren sin.

Hadde hun bare hatt noen til å fortelle eventyr for henne hun óg.

4 Responses to “Når bøkene snakker sammen”

  1. Polyanna Says:

    Gulldronning, Perledronning er nydelig.

    Og nå tror jeg jammen meg at jeg skal se om biblioteket har Historien om en Forbrytelse.

  2. chubby Says:

    bare nerder som leser bøker!🙂


  3. […] 2) Hvilken bok var den siste du kjøpte? Jeg har nettopp bestilt Kafka på stranden, Blankets og tre MK romaner. Med de har ikke kommet enda. De som har kommet og blitt fortært var de jeg har skrevet om her. […]


Legg igjen en kommentar

