Rosa

mars 1, 2007

Jentungen var snart tre, og jeg kjente henne godt. Jeg visste hva hun likte å spise og drikke, jeg visste yndlingsfargene hennes, jeg visste hvem hun lekte med og hvilke sanger hun helst ville høre når hun la seg. Hun var min.

Vi satt ved et bord og ble servert kaker og saft. Det var glade barn og hun var eneste jenta.

– Ja, du vil jo rosa kopp du, som er jente!

Jentungen titta forundra opp, og fant ikke på noe å si. Det var første gang noen hadde koblet farge og kjønn for henne og hun tok koppen og satte den foran seg. Jeg titta også forundra opp på min venninne. Et av de mest intelligente menneskene jeg kjente, utdannet lege og mor sjøl, om ikke til jenter.

Det var første gang. Men ikke siste. Det tok vel et par tre dager i barnehagen høsten som kom før jentungen hadde lært. Yndlingsfargen, den var rosa.

***********

Det er snart kvinnedagen. Ta en tur bortom årets 8. marsblogg, der feiringa allerede er begynt!

10 Responses to “Rosa”

  1. Shoaib Says:

    Jeg ser problemet Beate, men samtidig er det et problem med krampetendenser den andre veien også (Jenter … velg utradisjonellt)

    Men neimen om jeg helt vet løsningen.

  2. Beate Says:

    Ja, det jeg oppfatter som problemet er jo ikke om jentungen skulle like rose eller ei, det er å bli påført føringer uten å ta hensyn til hva barnet faktisk vil, kan og ønsker selv.

    Samtidig at dette med jenter og farger er så ekstremt, jeg er både ganske opprørt og i sjokk over hvordan man presses inn i former for hva som er «fint» og «rett» som barn i Norge i dag. Jeg var ikke klar over hvordan det var før jeg fikk barn selv.

  3. grosblog Says:

    Jente- og guttefarger. Min jente på 3 1/2 år har for lengst satt fargene i bås. Begrepene kommer nok fra barnehagen. Jeg synes det har gått litt for langt. Vi skal tegne. Hun sikrer seg den rosa, røde og lilla fargeblyanten. «Mamma, liker du å tegne med guttefarger? Da kan ta de også er disse mine. Jeg liker ikke å tegne med guttefarger skjønner du.»
    Sukk…

  4. Beate Says:

    Ja man kan jammen sukke.

    Forøvrig synes jeg nesten det er hakket verre for gutta, akkurat dette, fordi jenter tross alt kan kle seg både i jente- og gutteklær. Men en gutt som kler seg i jenteklær får nok langt større problemer enn en jente som gjør det motsatte.

  5. Avil Says:

    Det er jo litt greit å sjå at dette høyrer 3 og 4-årsalderen til, akkurat då dei identifiserer seg med kjønnet sitt. Mi jente på fem er allereie veldig ferdig med rosa, sidan det er «berre babyar som likar rosa». No er favorittfargane brunt og grønt, merkeleg nok dei fargane mora har mest klede i. Så no er ho ikkje mest oppteken av kva kjønn ho har, men kven ho liknar og har som rollemodell, nemleg meg. Og snart skal ho identifisere seg med venninner. Eg håpar berre ho finn seg skulevenninner som ikkje har dustetaparmødre.

  6. Beate Says:

    Hehe.

    Det spørs om ikke min jentunge enten identifiserer seg mindre med mora da, eller om jeg er en av disse dustetaparmødrene. For her i huset har skolen begynt og rosaen er fremdeles i høysete.

  7. Avil Says:

    Dotter di har sjølvsagt menga seg med dustetaparmødreborn, men det skal nok ordne seg etterkvart.

  8. Beate Says:

    For alt er uansett mors skyld.

  9. Genese Says:

    Opplæres skal man, fra fødselen av. Og selv om det er biologiske forskjeller, vil nok fargevalg kanskje være miljøbestemt.
    Hva som er interessant, og som det finnes forskning på, vil gutt og jente som kan velge leker i hovedsak velge respektive bil og dukke. Og i et slikt valg ligger det mindre miljø og mer biologi.
    Takk for at vi er forskjellige. Og takk for kvinnen.🙂

  10. Avil Says:

    Beate: Ja, eg ser ikkje noko gale i å kikke på mødrene når døtrene bitchar. Og sjeldan har eg sett noko overraskande. På same måte som når «Dan» har med seg sverd i barnehagen minst ein gong i veka, sjølv om personalet har sagt smilande, men tydeleg at det verkeleg ikkje er lov. Då kikkar eg på pappan. Og kva trur du eg ser?
    Ein staut politimann som eig verda.


Legg igjen en kommentar

