Norrøne stjernemyter

mars 15, 2007

Hos Avil ble det stilt et spørsmål om norrøne stjernemyter, og hvorfor vi ikke har slike. Først og fremst ville jeg sjekke om det er rett – om det er slik at det ikke finnes norrøne stjernemyter, eller om det bare er slik at vi ikke kjenner til dem. Det viser seg at det siste er rett, det finnes slike myter. I alle fall har jeg funnet spor av dem i boka «Star Myths, Tales of the Constellastions» av Marianne McDonald. Det er knappe referanser til dem, og om noen kjenner til flere eller vet hvor man kan finne utvidede versjoner blir jeg veldig glad for slik info.

Her er hva som står i forbindelse med navn og myter fra de skandinaviske landene.

Den store karlsvogna
Karl betyr «den store» og viser tilbake til Odin. Også her har den hatt navnet Storebjørn.

Den lille karlsvogna:
Den ble kalt den lille vognam Tors trone eller Odin. Stjernene i konstellasjonen er også blitt kalt Melkejomfruene på himmelen.

Draco
Det baltiske hav (?) (svenske kilder).

Orions belte
Fiskikallar – en stav.
Også kalt Friggs rokk. På denne spant hun skyene som lå over Midgard.
Kalevas svard og Kro er andre navn på disse stjernene.

Store hund
Greip, hunden til Sigurd. (Fåvnesbane?)

(Det var også en henvising til to dverter her, som Thor satte på himmelen som stjerner (?) men det finner jeg ikke igjen.)

 

*******

 

Litt mer ett googling:

I en av skapelsesmytene så setter Odin hele himmelen til å kretse rundt Nordstjernen (også kalt Odins øye.) Stjernene er gnister fra Muspelheim som han hang opp i Ymirs skalle. 

 

15 Responses to “Norrøne stjernemyter”

  1. Iskwew Says:

    Når du nå viser stjernekartet må jeg bare fortelle at en av stjernene i stjernebildet Draco bærer Tigerungens navn. Han fikk den til dåpen :o)

  2. Avil Says:

    Aurvandils tå er ei stjerne, den som Tor kasta opp på himmelen.

    Me har hatt myter om nordlyset, med Heimdal eller Ull knytta til fenomenet.

    Her er ei lenke som kan gje andre svar:
    http://www.ancient-astronomy.dk/junmag03.htm

  3. Beate Says:

    Den tåa var det jeg tenkte på ja. Boka lukter så vondt t jeg er helt surrete i hodet enda, så jeg får vente litt med å finne navn nummer to.

    Også er det som du nevnte i bloggen din myter om sol og månte.

  4. Avil Says:

    Her http://216.239.59.104/search?q=cache:GwU3eCSRH04J:www.fag.hiof.no/lu/fag/utefag/materiell/roysmateriell/stjernekart/stjernekompendium.pdf+stjernebilder+norr%C3%B8n&hl=nn&ct=clnk&cd=19&gl=no

    fann eg eit månesagn som norrøn mytologi nok har henta frå samisk religion, om to born som erta månen, og månen vart sit og tok dei. Dei to mørke flekkane på månen er dei to borna.

  5. Hydra Says:

    Alt eg sett i gang.

  6. Avil Says:

    Du er til og med nevnt i den nederste illustrasjonen.

  7. Beate Says:

    Det var utrolig fascinerende med de tre uårene i den linnken din, Avil.

  8. olava Says:

    En helt annen ting, du er tagget🙂

  9. turkis Says:

    Stilig. Våre egne stjernebilder.

  10. Esquil Says:

    En helt annen ting, du spurte etter et passord, men i så fall trenger jeg din e-mailadresse, helst gmail.
    🙂

  11. Avil Says:

    Esquil, eg har hatt ei gmailadresse men eg brukte den aldri, så no er den kanskje borte. Kvifor får eg ikkje vere med og leike med hotmailen min?

  12. Håkon Says:

    Siden avil har nevnt sjøfolk som navigerer etter stjernene i sin blogg så gjorde man nok dette i norrøn tid. Det var viktig kunnskap for å kunne krysse hav. I hvor stor grad denne kunnskapen var knyttet til mytologien er et annet spørsmål, for det er godt mulig at de som var navigatører holdt kunnskapen for seg selv.

    Hvor mye av stjernehimmelen man brukte er et annet spørsmål, men bl.a. er enkelte av stjernene i karlsvogna (storebjørn) zenithstjerner for noen viktige seilruter i norrøn tid.

    De samiske stjernebildene er etter det jeg vet knyttet til jakt.

  13. Bernt Says:

    Det var en periode (1800–1920-tallet) hvor man tolket mange norrøne myter som uttrykk for naturfenomener, blant som himmelen og stjernene. Hvis du leser tysk, så kan du jo begynne med: Eugene Mogk: «Der altgermanische Himmelsgott» i tredje bind av serien Grundriss der germanischen Philologie, Strassburg (1900)!


Legg igjen en kommentar

