Helsefarlige helsesko? Mediefarlige medier?

mars 20, 2007

«Sjukehus forbyr helsesko» » Motesko forbys ved sykehus» » Helsefarlige helsesko» » Forbyr helsesko på sykehus»

Jeg sitter her og lurer på hva som i alle dager skjedde i medieredaksjonene i går. I Aftenposten, Dagbladet, en rekke lokal- og regionsaviser samt både på TV og radio var det en stor sak at man har forbudt crocs ved Førde sykehus.

En ting er at et sykehus trekker en såpass merkelig og ulogisk konklusjon som at denne skoen skulle være skyldig i statisk elektrisitet nok til å slå ut et medisinsk apparat, en annen ting er å gjør det til en stor nasjonal sak.

Hva er sannsynligheten for at Førde sykehus har rett? Svært liten. Crocs har blitt brukt i flere år på tusenvis på sykehus i USA. Om det skulle være noen slik sammenheng så hadde det sannsynligvis komme for dagen for lenge siden. Heldigvis er andre sykehus her i landet mer edruelige enn avisoverskriftene. Men det jeg lurer mest på er hvordan i alle dager dette ble en så stor sak? Media elsker helsesaker og overskrifter med ordspill. Men allikevel?

2 Responses to “Helsefarlige helsesko? Mediefarlige medier?”

  1. Helge Says:

    Det som bekymrer meg mest er hvordan sykehusutstyr til titalls tusen kroner kan være så dårlig jordet at det blir ødelagt av statisk elektrisitet!

    Jeg har nok en sjelden gang fått meg et støt en gang i blant på grunn av statisk elektrisitet (og helt uten å bruke croc sko!), men har ALDRI ødelagt hverken tv eller radio eller andre elektriske apparater hjemme.

  2. Beate Says:

    Det der lurte jeg også på. Det er jo ikke uvanlig med statisk elektrisitet. Og det kommer vel vanligvis av hvor tørt det er i lufta, gjør det ikke? Noen hus har mye av det, andre har mindre av det. Acryl og balonger er det eneste jeg kan komme på som kan hjelpe en å lage gnister når det er poenget.


Legg igjen en kommentar

