Musikk

juli 28, 2008

Jeg hører på musikk igjen.

Både muzak i butikker og fra den lille og ikke helt gode CD-spilleren til ungene.

For første gang på 3 år.

Cornelius Wresvik. U2. Gamle musikkforelskelser som blir helt nye og enda større. Jeg går rundt og ønsker med Boney M på CD. Og et bra musikkanlegg.

Det siste året har det vært så mange sanger jeg har førsøkt å huske hele teksten på – uten å lykkes, det har aldri vært en av mine sterke sider det der, å huske tekster. «Ro meg over» har jeg tenkt. «Skulle ønske Gud kunne skapt meg med sommerfuglvinger». Minner fra da jeg og Olava var 19 og ragga rundt i en rød Toyota, og livet var både alt for stort, vanskelig og fantastisk godt på en gang. «Sound of silence» har gått som annetspor til tankene mine, om og om igjen, i brokker nesten uten mening. Noe det første jeg gjorde nå var å finne den i den gamle sangboka og lese teksten skikkelig. Og så sang jeg.

Jeg kan synge igjen. Det er noe av det mest utrolige.

Hello, darkness, my old friend
I’ve come to talk with you again
Because a vision softly creeping
Left its seeds while I was sleeping
And the vision
That was planted in my brain
Still remains
Within the sound of silence

In restless dreams I walked alone
Narrow streets of cobblestone
Beneath the halo of a street lamp
I turned my collar to the cold and damp
When my eyes were stabbed
By the flash of a neon light
That split the night
And touched the sound of silence

And in the naked light I saw
Ten thousand people, maybe more
People talking without speaking
People hearing without listening
People writing songs that voices never share…
And no one dare
Disturb the sound of silence.

«Fools,» said I, «you do not know
Silence like a cancer grows.»
«Hear my words that I might teach you,
Take my arms that I might reach you.»
But my words like silent raindrops fell,
And echoed in the wells of silence.

And the people bowed and prayed
To the neon god they made.
And the sign flashed out its warning
In the words that it was forming.
And the signs said: «The words of the prophets
Are written on the subway walls
And tenement halls,
And whisper’d in the sound of silence.»

Paul Simon

15 Responses to “Musikk”

  1. Neppe Says:

    Just nu sitter jag och hör på vår finlandssvenska radio när en norsk kvinna talar – på tal om att lyssna till texter😉

  2. Beate Says:

    Og jeg har oppdaget facebook.

  3. Lothiane Says:

    Herlig!!!!

    Det med musikken har jeg slitt med. I perioder har jeg knapt klart å høre noe, nå hører jeg litt men bare spesielt utvalgt musikk. Ukjent musikk blir støy og vondt. Jeg savner veldig å kunne sette på hard musikk høyt, men heldigvis finnes det så mye god musikk som jeg «tåler».

    Hurra for musikkopplevelser og for sang!😀

  4. tordenlill Says:

    Velkommen til facebook:-)
    Legg meg gjerne til.

  5. tornerose Says:

    Verden åpner seg virkelig opp for deg nå, herlig. Musikk er det fantastisk å orke å høre på igjen. Det ligger så mye gode følelser i musikk en har likt, nostalgi og drømmer. Og jeg savnet det selv mye når jeg var som verst. Nå orker jeg litt, men helst litt rolige låter som Lothiane skriver. Er så glad du kan nyte små og store ting igjen. Kjenne at det er godt å leve🙂

    Du kjenner meg forresten fra forumet om du ikke har funnet ut hvem jeg er😉

  6. mailen Says:

    Det er så uvirkelig å lese i bloggen din, som om det er et eventyr med en lykkelig slutt. Helt utrolig at du er frisk! Har tenkt masse på deg, Beate!

  7. Karl Anders Says:

    Tilbake fra ferie tar jeg en kikk på bloggen din og kan se at ryktene var sanne. Så vidunderlig Beate! Ser frem til å snakke med deg igjen i fremtiden. Kanskje prate litt musikk og høre på Jennifer Warnes nok en gang?
    Klem fra kae! 😎

  8. Beate Says:

    Hei Karl!

    JEg holdt faktisk på å nevne nettopp det å sitte hos deg å høre på «Bird on a wire». Og teksten skulle jeg gjerne hatt, den har surret og godt i hodet mitt uten at jeg har fått skikk på den. Og ja! Vi kommer så fort det passer.

  9. Karl Anders Says:

    Dere er alltid velkomne! Jeg tar meg også gjerne en tur ut til dere når tiden er moden.

    Teksten er:

    Like a bird on the wire,
    Like a drunk in a midnight choir
    I have tried in my way to be free.

    Like a worm on a hook,
    Like a knight from some old fashioned book
    I have saved all my ribbons for thee.

    If i, if I have been unkind,
    I hope that you can just let it go by.
    If i, if I have been untrue
    I hope you know it was never to you.

    Like a baby, stillborn,
    Like a beast with his horn
    I have torn everyone who reached out for me.

    But I swear by this song
    And by all that I have done wrong
    I will make it all up to thee.

    I saw a beggar leaning on his wooden crutch,
    He said to me, you must not ask for so much.
    And a pretty woman leaning in her darkened door,
    She cried to me, hey, why not ask for more?

    Oh like a bird on the wire,
    Like a drunk in a midnight choir
    I have tried in my way to be free…

    Snakkes!

  10. Tarjei Says:

    Det er sååå godt å få livstegn fra deg igjen. Gleder meg til å treffes på ordentlig!

  11. Thor-Egil Says:

    Ro meg over
    Denne broa kan jeg aldri bygge
    Ro meg over
    Før jeg brenner ut og visner bort

    Fortell meg om kjærlighet
    som er mer enn det første skritt på en gammel vei av
    tretthet og stengte sinn

    Ro meg over
    For i dette landet er jeg en fremmed
    Ro meg over
    Så jeg tør å møte blikket ditt

    Der kan vi finne et hus
    uten gamle skap og slitte bilder
    Det var aldri mitt

    Ro meg over

    Ro meg over dit hvor drømmen aldri sover
    Ro meg dit så jeg kan holde det jeg lover
    Gi meg hjertebank
    og sjelefred

    Ro meg over
    Ta meg med

  12. Beate Says:

    Og nå ramler sangtestene inn!

    Takk!

  13. Sokken Says:

    Juhuu! Godt å se deg, Beate.🙂
    What a beautiful day!😉

    Klem.

  14. røverdatter Says:

    Jeg er innom.🙂 Det har riktignok vært sporadisk lenge, så jeg har ikke fått med meg oppvåkningen før nå. Det gleder meg at du er bedre! (Jeg er fristet til å sitere mer Preus, men lar det være denne gangen.) Jeg skal sjekke ut LP-linkene du har lagt ut.

    Ha gode dager, Beate! Og velkommen tilbake!

  15. Einar Says:

    Som Røverdatter er jeg også sporadisk innom og oppdaget først nå at det er en gledelig endring i tilstanden din. Strålende! Alle gode ønsker!


Legg igjen en kommentar

