Kropp

august 9, 2008

Da jeg tittet meg i speilet på “2. juledag” måtte jeg le. Jeg hadde kropp som en 90-åring. Pipestilker til bein og armer. Hengepupper og hengemage. Kroppen som hadde vært opplåst og stor av vann i årevis var blitt borte. Borte var muskler og fast hud.

Borte er også rumpa. Først den siste uka har halebeinet blitt såpass vant til å bli sittet på og muskelmassen økt såpass at det er greit å sitte en stund uten de store smertene der bak.

Energien var der og jeg satte i gang å bruke kroppen. Etter noen dager begynte knærne å verke, og andre uka måtte jeg ta i bruk rullestol og krykker. Jeg kasta de på nytt forige uke, men krykkene må frem igjen nå og da. Jeg har flere ganger gått litt i byen, i kjøpesentre og rundt huset, men er det lengre enn noen hundre meter bør jeg nok finne frem rullestolen igjen for de neste ukene, for det skal ikke mye til for å overdrive – enn så lenge. Et par dager hadde jeg store veskefylte bein, lymfeveske sa fysioterapauten. Jeg holdt de oppe et par dager, og så forsvant det.

Fysiterapauten har også vært her og konstatert muskelsvinn – selvfølgelig. Senene under føttene er litt korte, og bein, nakke og rygg blir fort stive og støle. Nevene kan jeg enda ikke knytte, selv om de nå kan åpnes helt opp. De fungere allikevel all-right, selv om jeg bommer på tastaturet oftere enn ellers, og det å skrelle poteter er en tolmodighetsprøve. Og fra dag til dag kjenner jeg at muskelene i beina kommer tibake. Magen er blitt helt flat og viser at det har blitt muskler igjen der og.

Hodet funker bedre og bedre. Av en god venn har vi fått Nintendo DS-spillet “Brain training” med Dr. Kawashima – etter ei ukes trening er hjernealderen min nede i 38 år, og i dag var 100 mattestykker unnagjort på under 2 minutter – det funker!

Jeg har ei tann som er rotfylt og som en gang i året må slipes ned. Heldigvis ventet den 14 måneder denne gangen før den begynte å verke igjen forrige helg, og mandag morgen kunne jeg bare ringe rundt på egenhånd for å finne en tannlege, før jeg kunne dra ned, sitte på venteværelse, og så gå inn. På egenhånd. Vidunderlige nye verden.

Bilde fra morgenen dag 2 med LP

Disclamer i forhold til LP-kurs og min erfaring fra dem.

13 Responses to “Kropp”


  1. Det er en sterk historie du forteller, gratulerer med så flott fremgang!

  2. kleppe Says:

    Så fabelaktig flott.🙂
    Bare et lite hint. Nå skal jo kroppen din vokse veldig.
    Jeg har begynt å trene en del og tar proteintilskudd for å gi kroppen noe å vokse på. Det kan kanskje være en snarvei om man ikke ønsker å stappe i seg masse tunfisk og egg hver dag.

    http://www.kostshop.no/user_ProdView.asp?pid=194&prodCatId=3

    Fantastiske nyheter dette Beate.

  3. Monika Says:

    Kjære Beate

    Du forklarer alt så fint, med undring og forståelse samtidig.
    Det er ikke ord for hvor tøft du har hatt det, derfor blir denne bedringen desto mer mirakuløs.

    Men, det er din egen kropp som gjorde deg syk som også har bidratt til å gjøre deg frisk igjen.
    Samspillet mellom tanker og de rette uttrykk videresendt til kroppens iboende visdom og felles visjon.

    Lykke til med videre fremgang.
    Klem til deg.

  4. Sissel Says:

    Det er så fint å se at det tikker inn poster av og til her nå … og jeg kan ikke hjelpe for å tenke at dette som har skjedd deg og det at du har blitt frisk er nesten som et mirakel.

    Jeg gleder meg med deg. Klem.

  5. Neppe Says:

    Men du kan säkert få god hjälp av fysioterapeuten vad som är smart att göra och vad som är dumt att göra? Så du inte överanstränger dig i onödan, menar jag, utan i stället stärker just de ställen som behöver stärkas (antagligen alla…).

    Det är sannerligen märkligt – och vidunderligt – och ett mirakel. Och jag är så lycklig för din skull, min lillabjörn!! Puss!

  6. Bodil Says:

    Ai-ai så flott lesning.
    Men nå må du trene deg opp langsomt og forsiktig da.
    Jeg og mine gleder oss på dine vegne, og ønsker deg en riktig god bedring.
    Varm augustklem fra Bodil.

  7. Justine Says:

    Jeg finner nesten ikke ord for å beskrive hvor glad jeg er på dine vegne Beate!!! Jeg har tenkt så mye på deg, og når min kjære har spurt meg når jeg er tom i blikket og tankene vandrer, har de ofte vært hos deg. Lurt på hvordan det går. Lurt på når vi hører fra deg igjen. Jeg har for første gang sett et bilde av deg. For det første er det litt skremmende (på en god måte!!) at du ser ut akkurat slik du har sett ut slik jeg har tenkt på deg i mitt indre. For det andre har jeg fått bekreftet det jeg alltid har trodd: du er nydelig innvendig, og nå ser jeg at du er det utvendig også. Jeg håper du fortsetter å smile ditt fantastiske smil og at det går framover framover framover!!! Måtte masse lykke og glede og framgang komme din veg. Mange klemmer fra meg. 🙂

  8. nina Says:

    hei

    jeg aner ikke hvordan jeg fant veien hit etter så lang tid – men jeg er så utrolig glad for å lese det jeg leser! klem,

    nina

  9. Lothiane Says:

    Ting tar tid, men det vet du jo alt om. Jeg er sikker på at du greier trene deg forsiktig og fornuftig opp igjen. Det er klart kroppen må ha tid til å finne fram til muskler og sånt igjen.🙂

    Flott å se bilde av deg, du ser så koselig ut!

  10. tordenlill Says:

    Tenk at du ordner tannlegetimer alene og reiser dit selv!!!
    Det er ikke til å tro!
    Herlig🙂

  11. Beate Says:

    Ja, mamma kjørte meg til byen da, jeg er ikke helt klar til å kjøre bil på egenhånd. Enda.

  12. Victoria Says:

    Dette er så godt å høre🙂 Skjønner at du vil forte deg fremover nå, men godt å høre at du innser at det sikkert er lurt å bruke rullestolen hvis du skal langt avgårde🙂

    Enig med Lothiane! Du ser så utrolig hyggelig ut!! Håper du får en god dag i dag, Beate!

  13. Emme Says:

    Så koselig å se deg Beate, så strålende du smiler der du står🙂


Legg igjen en kommentar

