Stemmer

august 24, 2008

Jeg hører på musikk igjen. Det er så mange år siden sist, og det som forbauser meg mest er hvor fantastiske stemmer folk har. Så utrolig mye mer variert, spennende og vakkert enn det jeg kunne huske, da jeg bare lå og kunne lete i hukommelsen etter musikk. Jeg hører musikk jeg aldri har hørt før. Surfer Undre, Ana og andre som legger ut musikkvideoer. Men mest gammelt jeg har lyst til å oppleve på nytt.

 

Brigde over trubled water, jeg husker ikke sist jeg hørte Simon og Garfunkel synge den selv men forskjellen mellom det å høre dem, og den allsangen jeg stort sett har vært med på sjøl var så stor at jeg plutselig forsto hvorfor noen artister bare blir store. Og andre for alltid vil være ganske uspennende.

 

De siste dagene har det gått i Les Miserables. Jeg så konserten fra 10-årsjubileet på TV, og gjensynet i mikroformatet til Youtube har også vært stort. Jeg tror aldri jeg har grått til musikk før, men da Fantine dør , og overlater Cosette til Jean Valjan renner tårene her. Og alt er på grensen til magisk. Mennene på barikaden. Den lille gutten som ber oss om å ”look down”.  Marius som står igjen alene med tomme stoler og tomme bord.   Og slutten, som på samme måte som gjennom hele historien sier at å dø ikke nødvendigvis er noen tragedie, når man har de man er glad i rundt seg og man har oppnådd det man ville.

 

What a wonderful world.

 

 

 

(Apropos stemmer, jeg har ikke sanssen for vibratoen til Cosette her.)

7 Responses to “Stemmer”

  1. Lothiane Says:

    Jeg satt en påske for mange år siden og gråt over Les Miserables. Jeg hadde kjærlighetssorg og så musikalen om og om igjen på video lånt fra biblioteket.

    Musikken er vakker, historien så gripende at bare å se dette klippet du har lagt ut fikk meg til å grine igjen. Jeg har aldri vært glad i musikaler, men akkurat denne griper meg igjen og igjen.🙂

    «To love another person is to see the face of God.»

    Så vakkert…🙂

  2. filipsnolips Says:

    Jeg er forsåvidt enig i vibratoen til Cosette.. Jeg har ikke sett Les Miserables, akk. Men det blir en dag.

  3. Beate Says:

    Lothiane, da er vi to! Jeg bet meg også merke i den setningen.

    filipinos, jeg så denen gang fra bakerste benk på Det Norske Teateret. Det var flott. Men jeg skulle gjerne sett det igjen, og da bedre plassert.

  4. kleppe Says:

    Jeg har lyst til å dele denne.
    Hun lever ikke blant oss lenger og når hun ga denne konserten visste de ikke om hun ville makte å gjennomføre den.

    Så leverte hun musikk som en engel..
    Før hun gikk bort like etter.

  5. Beate Says:

    Takk kleppe!

    Og dermed har jeg oppdaget Eva Cassidy! Tidligere har jeg jo hørt navnet, men jeg kjente henne ikke. Det er flott.

  6. kleppe Says:

    Ja hun er flott.🙂
    Hver gang jeg hører henne blir jeg mint på forgjengeligheten som også er en del av oss.
    Og når jeg fanger den så føler jeg meg så rik på en måte.

    Så selv om sånt gjør en trist så gjør det en glad også på et forunderlig vis. Iaffal meg.😛

  7. Selma Says:

    Jeg jobbet på Les Miserables i 1 1/2 år, da det gikk på Det Norske teater i Oslo.
    Det er en fantastisk musical. Jeg har sett den både i London og i Paris.
    Nå settes den opp i Bergen. Er veldig spent på denne oppsetningen.
    Kjekt at du liker den.


Legg igjen en kommentar

