Trening og I want to break free

august 28, 2008

I går fikk jeg endelig vært med på trengen til ungenen igjen! Det er tre år siden sist! Det ser sånne småting som dette ungene og jeg har snakket om på sengekanten, og drømt om. Jeg har hele tiden sagt at når jeg en dag blir bedre, da skal jeg få sett dem i aksjon. Da skal jeg være med på stevner. Da skal jeg se hvor flinke de har blitt. Og så kom dagen, så lenge før noen kunne drømt om det.

Det var også en opplevelse å møte igjen foreldre jeg ikke hadde sett siden ungene gikk i barnehagen. Å først ikke bli kjent igjen, mange kilo lettere og med kort hår. Og så å se hvor mye folk har brydd seg, og håpet og hvor glade folk blir på mine vegne. Det er stort.

I morges hadde jeg for første gang timene alene med barna på en skoledag. De er så skjønne. De hadde kledd på seg egenhånd før de kom og «vekket» meg. De dekket på, tok av bordet, var hjelpsomme og glade de og, tror jeg, for at jeg endelig er skikkelig tilbake. Og så ble det følge til bussholdeplassen. Det var ganske rart, morsomt og fint å se igjen de jentene som var 10-12 da jeg så dem sist. Fra å være barn til å være på god vei til å bli voksne.

Jeg hadde også en prat med coachen min i dag. Det var ikke noe spesielt jeg trengte hjelp til på egne vegne, men vi begynte å snakke litt om de sakene rundt LP som har stått i avisene, spesielt Bergens Tidene og Aftenposten de siste dagene. Om noen uheldige formuleringer som har kommet fra Parker, og oversettelsen av ordet «well» til «frisk» på norsk. At man på norsk har snakket unyansert om at man blir «frisk» etter tre dager med LP mens dette jo er virkeligheten for få. Det er ikke slik at man kan regne med å gå på jobb på dag 4!Man må regne med en rekovalasjonstid, og mye arbeid.

Det blir mer musikk. Jeg fant jeg igjen en video jeg har hatt lyst til å se i 23 år!  Musikken har også fulgt meg alle disse årene, og den passer på stemningen jeg har om dagen. I want to break free. Den var mer surrealistisk enn jeg kunne ha drømt om, mannen mente den minnet om Salvador Dali.

Kos dere!

Disclamer i forhold til LP-kurs og min erfaring fra dem.

4 Responses to “Trening og I want to break free”

  1. tordenlill Says:

    Gratulerer!
    Vet hvor herlig det er å kunne se barna i aksjon utenfor hjemmet. Se litt av deres verden igjen etter lang tid.
    Jeg har ikke sett min datter spille håndball noen gang. Nå, denne høsten så får jeg det med meg.
    Vi gleder oss🙂

    Takk for sangen🙂

  2. Lothiane Says:

    Så flott å lese!

    Men altså.. hva er nyanseforskjellen mellom «well» og «frisk»? For jeg har også stusset over de som kommer hjem fra LP-kurs og hevder de er friske etter tre dager.

    Den sangen er en av mine gamle favoritter!🙂

  3. Beate Says:

    Jeg oppelver at «frisk» er sterkere en well, at «well» ligger nærmere «bra». Når man sier «frisk», så tenker man på at man kan jobbe på dag 4, liksom. Og slik er det for de færreste, selv om det er mange av de under 20 som har det slik, at de raskt begynner med 100% skolegang. Nå, ett år etter at den første store bølen med normenn tok LP, så er det jo en god del som jobber/studerer 50-100%, men det har de vel brukt denne tiden på å jobbe seg opp til.

    Det Jenny sa var at Parker veldig godt vet, og tenker at man etter 3 dager er i rehabilitering. Hun sa at når journalister tar kontakt så skvarer han ofte langt, og så blir det han har skrevet såpass forkortet ned at det ikke alltid er gjennkjennelig. Det er vel noe de fleste har erfart, om de har uttalt seg til journalister.

    Samtidig tenker de nok at deter viktigere å ikke sette grenser for folk, slik jeg har forstått det har de en greie på at nårman forventer å bli veldig bra, så hjelper det på tilfriskningsprosessen, slik at de unngår å snakke om begrensningene de fleste tross alt har også etter et LP-kurs. Hvor lur denne praksisen er, er jeg personlig litt usikker på. Jeg har hatt stor nytt av å lese om hvordan andre har slitt etter LP-kurs, og hva de har gjort for å komme igjennom det. Jeg har også hatt stor nytte av å høre om hvordan man praktisk trener seg opp. Og for meg har det vært viktig å vite at de fleste bruker mange måneder på å komme opp på det nivået de etter hvert ender(?) på.

    Om man ikke vet det tror jeg man stiller for store krav til seg selv, og lett kan føle man har mislykkes. Ikke minst om man forventer å være i full gang igjen i det man har tatt LP-kurset.

  4. Rode Says:

    Det jeg føler mange glemmer i LP debatten er hvor syke mange har vært. I mitt tilfelle hadde jeg en funksjonsgrad på 5 % så jeg hadde en del prosent for å komme opp til 0% før jeg har gått videre til 80% kanskje. Så det er nå en veldig bra stigning det synes jeg:-) Ikke alle treningsopplegg som hadde gitt samme resultat.


Legg igjen en kommentar

