Gud, kjærlighet og blødmer

september 24, 2008

Det er en del som har skjedd det siste året jeg kunne tenkt meg å skrive om. Men så er det for sterkt. Både det gode og det vonde.

Det hender jeg sitter og leter etter ord, men det blir for dumt.

Det kommer assosiasjoner til ting jeg har lest og hørt tidligere. Om Gud, om kjærlighet, om sterke opplevelser, om sykdom, død, angst, helbredelse. Og det som sitter sterkest fast i meg er hvor lett alt høres så blødmete ut. Enten det er busser som kjører rundt fra OKS(?) i Oslos gater fylt av helfrelste ungdommer, ukebladhistorier eller bøker om himmelske samtaler – og diskusjonene rundt.

Og alt jeg forsøker å få satt ord på, det blir bare… støv. Ekkelt klissete støv som jeg forsøker å få av meg igjen.

Da går det vennlige tanker til alle disse som har forsøkt å sette ord på store opplevelser, men bare blitt ledd av, trukket på skuldrene av, smilt overbærende til. Eller også som har opplevd at folk har blitt så provoserte at de har blitt sinte.

Fordi ordene slett ikke strekker til.

At forsøket på å formidle gikk i vasken fordi ord er så vanskelige.

Og fordi så få av oss er ordkunstnere.

Allikevel altså, er det alt vi har, vi som ikke er kunstnere på andre måter.

Vi får nøye oss med ordene.

2 Responses to “Gud, kjærlighet og blødmer”

  1. Neivi2 Says:

    Jeg er helt enig med deg. Å beskrive store opplevelser for andre, ikke minst de vonde (men også gode) er vanskelig.

    Men jeg opplever det at å snakke om store og kompliserte ting, ikke minst om opplevelser av Gud og annet som faller inn under kategorien «overnaturlig», er ekstra vanskelig her i Norge (og Nord-Europa generelt). Også blant nære venner, og selv blant venner som ser på seg selv som religiøse.

    Amerikanere starter gjerne den første samtalen med en ny person med å spørre «hvilken kirke tilhører du?». I Norge kjenner jeg ikke noen som helt naturlig ville spurt om det samme, ikke en gang etter lengre tids bekjentskap. Spør man om sånt så går det jo greit, men det oppstår lett noen litt pinlige situasjoner før man får svar.

    Jeg har falt fullstendig for Afrika. Det er mange grunner til det, men en av grunnene er kanskje at Afrika er et kontinent der du kan si «May God be with you» som en avskjedshilsen, uten å føle deg lett pinlig, og uten å føle deg som en karakter i en film fra middelalderen.

    Jaja. Det var noen rabletanker fra meg grytidlig på morran. Håper de ikke gjør meg pinlig berørt når jeg leser innom seinere i dag…😉

  2. Beate Says:

    God morgen! Hyggelig med nytt nick og nye innspill på en slik post! 🙂

    Jeg lurer på om vi også ikke ofte er pinlig berørte av våre egne erfaringer? Flere ganger har jeg kommet over historier skrevet ned av ganske kjente predikanter/prester ol hvor de etter tiår forteller om store mystiske opplevelser de har hatt, og som de aldri har delt. Og selv om det er ting som har snudd livene deres opp-ned, så virker det nesten som om de fremdeles unskylder seg, ikke bare for andre, men også for seg selv.

    I bunn ligger det et «jeg tror ikke på overnaturlige ting, men…».

    En kvinne jeg kjenner bodde i Indonesia på 60-tallet, der ble hun hjemsøkt av et spøkelse. I en lang periode, og med ganske voldsomme utfall, en natt ble hun nesten kvalt, og morgenen etter sto hun opp med store blåmerker på halsen. Og hva gjorde hun? Hun skammet seg, fordi det fantes jo ikke spøkelser. Nå var ikke dette innlegg i en debatt om spøkelser, det kan jo (bort-)forklares med «naturlige» ting, men det var skammen som slo meg. Den eneste forklaringen hun selv så var at det måtte være et spøkelse, men det kunne det jo heller ikke være, også ble hun helt handlingslammet av det, og turte ikke dele dette med noen. Før en gartner så på henne, spurte hvorfor hun gikk med skjerf i varmen, og da hun ikke svarte så sa han at hun behøvde ikke å skjule noe, for alle visste at rommet hun bodde på var hjemsøkt.


Legg igjen en kommentar

