Høst

september 25, 2008

Epler og pærer vokser på trærne
når de blir modne så faller de ned.
Poteter og gulerøtter vokser i jorda
når de blir modne så drar vi de ut.

Slik går det med deg,
slik går det med meg,
slik går det med alle
på livets landevei.

Vi har vært på pæreslang på Akershus. Det var stort. Bare å være er igjen. Finne igjen pæretrærne (helt nord sør, nedenfor muren til fortet.) Og pærene var minst like gode som sist for 8 år siden.

Også har jeg bakt eplekake med sønnen. Med grovt mel og litt honning i stedet for sukker ble det en bra hverdagskake. Og verdens fineste epletre, med verdens beste epler, det vokser hos oss. Helt sant.

2 Responses to “Høst”

  1. tornerose Says:

    Herlig! Har du en oppskrift med honning? Tar du like mye som sukker eller reduserer du mengden? Hva slags grovt bruker du?

  2. Beate Says:

    Jeg bruker det grove jeg måtte ha for hånden, men holder meg til spelt, hvete eller havre – rug og bygg er ikke godt i kaker, synes jeg.

    Honningmengden, det må en nesten prøve seg frem til. Jeg liker det ikke søtt, og her var det en hverdagskake, samt at epler jo er søte i seg selv og honning gir jo en spesiell smak, så jeg hadde litt mer enn halvperten av sukkermengden, tror jeg. Man kan jo også bytte ut en del av vesken med eplejus for å få den søtere.


Legg igjen en kommentar

